Kennisbank

Effectieve strategieën om vmbo-leerlingen te motiveren en hun betrokkenheid te vergroten

Het is erg belangrijk om vmbo-leerlingen te motiveren. Dit helpt niet alleen bij hun schoolprestaties, maar ook voor hun welzijn. In vergelijking met andere landen, zijn Nederlandse leerlingen minder gemotiveerd. Ze hebben vaak het gevoel dat ze moeten leren, in plaats van dat ze het zelf willen. Uit onderzoek blijkt...
Bericht bekijken

Het zelfvertrouwen van kinderen vergroten: praktische tips voor ouders en opvoeders

Het versterken van zelfvertrouwen bij kinderen is erg belangrijk. Kinderen met zelfvertrouwen geloven in hun kunnen en durven nieuwe dingen aan. Wat ze in hun kindertijd meemaken, beïnvloedt sterk hun zelfbeeld. Als ouders en opvoeders hebben we een belangrijke rol in deze fase. Kinderen die positief over zichzelf denken, gaan...
Bericht bekijken

Onderzoek naar de motivatie van leerlingen: effectieve strategieën en inzichten voor docenten

Leerlingenmotivatie is een veelbesproken onderwerp in Nederland. Volgens een studie van Wijsman en anderen in 2018 neemt de motivatie van leerlingen in het voortgezet onderwijs af vanaf de eerste klas. Het PISA-onderzoek van 2015 wijst uit dat deze leerlingen minder plezier vinden in leren. Dit is vooral zo in vakken...
Bericht bekijken

De Kwink-methode: effectief sociaal-emotioneel leren in de klas

De Kwink-methode is in Nederlandse basisscholen een vernieuwende manier van leren. Het biedt jaarlijks twintig lessen. Deze lessen helpen kids om hun emoties te begrijpen, sociale vaardigheden te verbeteren en zich veilig te voelen op school. Onderzoek toont aan dat 10% van de kinderen pest en 15% wordt gepest. Daarom...
Bericht bekijken

Effectieve strategieën voor het samenwerkend leren in het basisonderwijs

Samenwerkend leren helpt kinderen beter leren. Het zorgt ook voor een fijne sfeer in de klas. Wetenschappers zoals Piaget en Vygotsky zeggen dat samen leren belangrijk is voor hoe kinderen denken. Uit onderzoek blijkt dat samenwerken goed is voor alle leerlingen. Zeker voor degenen die het moeilijk vinden (Lou et...
Bericht bekijken

Effectieve teamcoaching in het onderwijs: verbeter de samenwerking en resultaten

Teamcoaching is erg belangrijk in het onderwijs. Het helpt bij het verbeteren van hoe leerkrachten samenwerken en de resultaten van het onderwijs. Een voorbeeld is het doel om het aantal leerlingen met lage leesscores te verminderen. In 2013 wilde men het percentage van 20% naar 15% in 2014 brengen. Ook...
Bericht bekijken

Effectieve strategieën om de klassensfeer te verbeteren: tips voor docenten en leerlingen

Het verbeteren van de klassensfeer is een taak die veel leraren kennen. Een fijne sfeer zorgt voor beter leren en maakt iedereen blijer. In dit stuk deel ik tips van Klasse, Elke Struyf en Wim Danschutter. Leerlingen, vooral degenen met minder kansen, willen een leraar die in hen gelooft.  Inesteer...
Bericht bekijken

Het stimuleren van samenwerking in de klas: strategieën voor succes en betrokkenheid

Samenwerken in de klas verbetert de leeromgeving. Het helpt alle leerlingen, sterk en zwak, om van elkaar te leren. Door samen aan projecten te werken, begrijpen ze de stof beter. Coöperatief leren zorgt voor gelijke samenwerking. Iedereen wordt actief betrokken. Dit komt door de GIPS-principes: heldere instructies, volledige deelname, afhankelijkheid...
Bericht bekijken

Schoolontwikkeling: strategieën voor succes en groei in het onderwijs

Scholen verbeteren en laten groeien is belangrijk. Dit komt door steeds nieuwe veranderingen in het onderwijs. Een goede leeromgeving helpt leerlingen hun best te doen. Hoe verbeteren we scholen en maken we leren leuker? Welke plannen helpen ons en hoe zorgen we dat leerlingen meer betrokken raken? Zo gebruikt 75%...
Bericht bekijken

Het pedagogisch klimaat in de klas verbeteren: effectieve strategieën en tips

Een veilig pedagogisch klimaat binnen basisscholen Het verbeteren van het pedagogisch klimaat is belangrijk voor basisschoolleerkrachten. Scholen focussen op een gezamenlijke visie en effectieve communicatie. Dit bevordert een positieve omgeving, aldus 1801 jeugd & onderwijsadvies. Echter, onduidelijke communicatie kan problemen geven. Verbetering vergt een proces van evalueren en aanpassen. Gedragsveranderingen...
Bericht bekijken