De Kwink-methode is in Nederlandse basisscholen een vernieuwende manier van leren. Het biedt jaarlijks twintig lessen. Deze lessen helpen kids om hun emoties te begrijpen, sociale vaardigheden te verbeteren en zich veilig te voelen op school.
Onderzoek toont aan dat 10% van de kinderen pest en 15% wordt gepest. Daarom is leren over gevoelens en vriendschap belangrijk voor alle kinderen en leerkrachten.
Kwink leert vijf belangrijke dingen: zelfkennis, zelfcontrole, omgaan met anderen, vrienden maken en slim kiezen. Deze aanpak helpt kinderen beter te worden op school en daarbuiten.
Kwink helpt ook leraren met het leiden van de klas. De lessen zijn online en passen bij de leeftijd van de kinderen.
Kwink gebruikt video’s en games om leren leuk te maken. Dit zorgt ervoor dat kinderen graag meedoen en dat de klas leuker wordt.
Wat is de Kwink-methode?
De Kwink-methode helpt bij sociaal-emotioneel leren op basisscholen. Het voorkomt problemen in de klas en zorgt voor betere omgang. Meer dan 1700 scholen gebruiken deze online methode al. Het programma heeft speciale lessen voor verschillende leeftijdsgroepen.
Kwink verbetert de leeromgeving en sociale vaardigheden van leerlingen. Leraren gebruiken het voor vijf belangrijke vaardigheden: zelfbewustzijn en zelfmanagement. Ook leren kinderen over sociale bewustwording, relatievaardigheden en goed besluiten nemen. Door video’s en het bespreken van emoties leren kinderen veel over zichzelf en anderen.
De methode past goed bij Positive Behaviour Support (PBS) en de Wet Sociale Veiligheid. Het heeft lessen voor speciale weken. Bijvoorbeeld voor de Week Tegen Pesten en de Week van de Mediawijsheid.
Kwink betrekt ook ouders, met middelen zoals een Koelkastposter en online ouderavonden. Dit versterkt de rol van thuis in sociaal-emotioneel leren. Kwink’s aanpak zorgt voor een veilige en betere leeromgeving. Dit helpt alle leerlingen om beter te presteren.
Waarom sociaal-emotioneel leren belangrijk is
Sociaal-emotioneel leren heeft een grote rol in het hedendaagse onderwijs. Het ondersteunt leerlingen in het opbouwen van relaties en het omgaan met hun emoties. Bovendien verbetert het hun academische resultaten. Studies laten zien dat scholen met een goed programma voor sociaal-emotioneel leren betere resultaten behalen in taal, lezen en rekenen.
Een sterk programma voor sociaal-emotioneel leren kan gedragsproblemen verminderen. Dit maakt de leeromgeving beter. Het is effectiever en voordeliger om gedragsproblemen te voorkomen dan ze later te moeten oplossen. Meer dan de helft van het onderwijspersoneel ervaart agressie. Dit komt zelfs van ouders, blijkt uit onderzoeken.
In verschillende landen is het verbeteren van onderwijs met sociaal-emotioneel leren belangrijk geworden. In Nederland heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid € 11,2 miljoen vrijgemaakt. Dit geld is voor basisscholen die extra hulp nodig hebben. Dit laat zien hoe cruciaal deze vaardigheden zijn voor de ontwikkeling van een kind.
Programma’s zoals Kwink zetten in op belangrijke sociaal-emotionele vaardigheden. Ze leren kinderen over zelfbewustzijn, zelfmanagement, empathie, relaties en beslissingen nemen. Met 20 gedragslessen en drie waardenlessen maakt Kwink een groot verschil. Deze methodes bieden kinderen een sterke basis om overal goed te functioneren.
Hoe de Kwink-methode werkt
De Kwink-methode start met duidelijke instructies en interactieve lessen. Elk jaar zijn er twintig lessen die goed in elkaar zitten. Deze lessen volgen vijf stappen: forming, norming, storming, performing en adjourning. Dit maakt leren leuker en helpt om samen goed te kunnen werken.
Elke Kwink-les gebruikt het ADI-model en duurt ongeveer 45 minuten. Ze zijn makkelijk voor te bereiden, met maar 10 minuten voorbereidingstijd. Met rollenspellen en groepsgesprekken doen leerlingen actief mee. Dit helpt hun sociale vaardigheden te verbeteren.
In verschillende fases van het jaar ligt de focus op andere dingen. In de herfst werken we aan forming, norming en storming. Er zijn veertien lessen om de groep beter te laten samenwerken. De laatste les helpt bij het afronden van het schooljaar.
Kwink gebruikt animaties en online inhoud om lessen leuker te maken. Dit maakt het leren interactief en visueel aantrekkelijk. Onderzoek toont aan dat Kwink gedragsproblemen en pesten vermindert. Dit is beter en goedkoper dan het oplossen van problemen achteraf.
Kwink is voor alle leerjaren op de basisschool. Het zorgt voor een veilige leeromgeving voor iedereen. Met Kwink kunnen 85 tot 90% van de kinderen goed meedoen. Voor kinderen die meer hulp nodig hebben, zijn er speciale programma’s.
De implementatie in de basisschool
Basisscholen hebben een goed plan en teamwerk nodig om de Kwink-methode in te voeren. Bij openbare basisschool De Parachute begon dit in 2019-2020. Ze kozen voor Kwink omdat ze vernieuwing in onderwijs en goede communicatie in de klas belangrijk vinden.
Leerkrachten moeten goed leren werken met Kwink, door training. Er zijn twintig lessen per jaar die helpen Kwink goed te gebruiken in de klas. Zo worden Kwink’s technieken effectief in alle klassen gebruikt, van groep 1 tot 8.
Open communicatie en regelmatige feedback zijn heel belangrijk. Elke tien weken krijgen ouders een brief en een poster voor op de koelkast. Dit houdt ze betrokken bij wat hun kind leert. Bij problemen gebruiken we een stappenplan, elke dag opnieuw. Bij pesten grijpen we direct in.
Naast de gewone lessen biedt Kwink ook gedrags- en waardenlessen aan. Dit maakt scholen veiliger en steunender. Onderzoek toont aan dat leerlingen hierdoor beter presteren.
Leerlingen komen elke dag tussen 08:20 en 08:30 uur binnen. De lessen, die 45 minuten duren, volgen het EDI-model. Alles is goed gepland zodat Kwink goed werkt op school.
Met goede strategieën en steun van het hele team kan een school zoals De Parachute een fijne en veilige plek worden. Het is belangrijk om het programma regelmatig te beoordelen en bij te stellen.
Het lesmateriaal van de Kwink-methode
De Kwink-methode biedt veel lesmateriaal aan. Dit materiaal helpt bij het creëren van een actieve leeromgeving. Het lesmateriaal van Kwink is altijd nieuw en up-to-date. Zo blijft het aansluiten bij de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen.
Kwink is er voor alle klassen van de basisschool. Het past goed bij het Positive Behaviour Support-principe. Met onderwerpen zoals Burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid, ondersteunt Kwink de ontwikkeling van leerlingen.
De lessen van Kwink zijn online en interactief. Ze gebruiken video’s en digitale oefeningen. Dit maakt leren leuk en zorgt dat leerlingen betrokken blijven.
Scholen die Kwink niet volledig gebruiken, kunnen ook van het materiaal profiteren. Zij kunnen hiermee hun leerlingen meer leren over sociaal-emotionele vaardigheden. Het Kwink-magazine biedt tweemaal per jaar extra hulp voor in de klas.
Kwink geeft nu ook gratis proefabonnementen weg. Elke klas krijgt een Kwink-magazine. Dit is een mooie kans voor scholen om met Kwink kennis te maken.
Kwink blijft vernieuwen met jaarlijkse updates. Dit helpt leraren om beter verbinding te maken met hun leerlingen. Het draagt bij aan een gelukkige school en klas.
Evaluatie van de voortgang
Het evalueren van de voortgang met de Kwink-methode is erg belangrijk. Hiermee kijken we hoe sociaal-emotioneel leren leerlingen beïnvloedt. SCOL meet de sociale vaardigheden van leerlingen. Dit geeft leraren inzicht waar kinderen extra hulp nodig hebben.
Deze beoordelingen maken de klas participatiever. Dit zorgt voor een beter leerklimaat.
Om inzicht te krijgen, gebruiken we leerlingvolgsystemen. Deze systemen verzamelen gegevens, bijvoorbeeld met de Zien! onderzoeken. Die geven een beeld van leerlingen hun welzijn en sociale groei.
Elk jaar praten we drie keer in groepen over hoe het met iedereen gaat. Zo volgen we de ontwikkeling van alle leerlingen.
We voeren ook vier keer per jaar gesprekken met leerlingen, ouders en leraren. Hierdoor blijft iedereen goed op de hoogte van de voortgang. Deze gesprekken verbeteren de communicatie tussen iedereen.
De school plant elk jaar activiteiten om een veilige omgeving te creëren, zoals een week tegen pesten. Deze activiteiten helpen om een omgeving te maken waarin iedereen zich veilig voelt. Dit is belangrijk voor de emotionele en sociale ontwikkeling.
Het anti-pestprotocol speelt hierin een grote rol. Het bevat stappen die we volgen om pesten tegen te gaan. Deze stappen zijn vastgelegd in het Parnassys systeem.
Door regelmatig te evalueren en goede volgsystemen te gebruiken, maken we klassen interactiever. Zo creëren we een positieve plek waar alle leerlingen kunnen groeien.
Betrekken van ouders en verzorgers
De Kwink-methode benadrukt hoe belangrijk het is dat ouders meedoen in het leerproces van hun kind. Onderzoek toont aan dat als ouders betrokken zijn, dit goed is voor het sociaal gedrag en geluk van hun kind. Kwink biedt ouders verschillende manieren om mee te doen.
- Informatieavonden: Op deze avonden leren ouders over Kwink’s onderwijsmethoden. Ze krijgen uitleg over vijf belangrijke gedragscompetenties: zelfkennis, zelfmanagement, sociale bewustheid, relatiebeheer, en goede keuzes maken.
- Thuisomgeving optimaliseren: Vier keer per jaar krijgen ouders een Koelkastposter. Deze helpt ze om over schoolthema’s te praten. Zo maken ouders thuis een goede leeromgeving.
- Digitale platforms: Ouders kunnen via het internet meer leren over Kwink. Ze krijgen toegang tot bronnen en workshops voor thuis.
- Ouderavonden en huisbezoeken: Door deze activiteiten betrekken scholen ouders meer. Dit maakt de relatie tussen school en ouders beter en helpt het welzijn van leerlingen.
Een goede samenwerking tussen school en ouders is erg belangrijk voor kinderen. Het helpt bij hun emotionele en sociale ontwikkeling. Als ouders en leraren samenwerken, voelen kinderen zich thuis en op school beter. Het maakt ze gelukkig en ondersteund.
Veelgestelde vragen over de Kwink-methode
De Kwink-methode helpt om in de klas te leren over gevoelens en hoe we met elkaar omgaan. Hier beantwoorden we vragen over hoe Kwink werkt en wat het doet. Laten we enkele belangrijke punten bespreken.
Hoe vaak worden Kwink-lessen gegeven en hoe zijn ze gestructureerd?
- Elk jaar krijg je twintig volledige Kwink-lessen.
- In het begin zijn er vijf lessen over hoe een groep werkt.
- Daarna volgen veertien lessen over goed samenwerken.
- Aan het einde is er één les over afscheid nemen van de groep.
Wat is de gemiddelde voorbereidingstijd en lesduur van een Kwink-les?
Je hebt maar 10 minuten nodig om een Kwink-les voor te bereiden. Elke les duurt zo’n 45 minuten. Dit past goed in het lesrooster.
Hoeveel kinderen kunnen met de Kwink-methode worden ondersteund?
- De meeste kinderen, 85-90%, krijgen algemene steun.
- Voor 7-10% van de kinderen zijn er speciale programma’s.
- 3-5% van de kinderen heeft extra steun en aandacht nodig.
Zijn er tips voor het geven van de Kwink-lessen?
Ja, begin met de eerste vijf lessen in de juiste volgorde. Dit zorgt voor een goede start van het schooljaar. Het helpt het jaar soepel te laten verlopen.
Hoe kunnen ouders helpen?
Ouders spelen een belangrijke rol bij het leren van sociale vaardigheden. De Kwink-gids geeft ouders en leraren tips. Ouders kunnen ook persoonlijk advies krijgen over hoe zij kunnen helpen.
Waar vind je de Kwink-lessen?
De lessen zijn beschikbaar via Basispoort. Scholen die geen toegang hebben, kunnen hulp krijgen van de abonnementenservice. Elke week is er een nieuwe Kwink van de Week poster voor in de klas.
Dit overzicht geeft duidelijk antwoord op vragen over Kwink. Het toont hoe leraren en ouders Kwink kunnen gebruiken voor een fijne sfeer op school.
Toekomst van de Kwink-methode in Nederland
De toekomst van het Nederlands onderwijs ziet er goed uit dankzij de Kwink-methode. Deze methode, die focust op sociaal-emotioneel leren (SEL), wordt steeds meer erkend. Basisscholen willen Kwink graag in hun lessen gebruiken. Dit sluit aan bij het onderwijsbeleid in Nederland dat streeft naar innovatie en inclusie.
Kwink ondersteunt scholen met veel materialen. Scholen die Kwink gebruiken, krijgen twee keer per jaar een magazine. Dit magazine komt uit in september en januari. Het biedt leraren handige tips en kennis om SEL goed te onderwijzen. Kwink geeft ook gratis het katern ‘De Kwink-coach’ uit. Als scholen meer exemplaren willen, kunnen ze die kopen voor een kleine prijs. De magazines staan vol met tips en advies van experts. Dit helpt leraren SEL goed in hun lessen op te nemen.
Met Kwink en burgerschapslessen groeien leerlingen op verschillende manieren. Ze leren niet alleen over gevoelens en samenleven, maar ook over belangrijke schoolvakken. De veertien Kwink-lessen zijn er voor alle leeftijden op school. Ze passen goed bij de doelen van het onderwijs, zoals opgesteld door de SLO. Deze doelen gaan over leren, samenleven en jezelf ontwikkelen. Ze zijn belangrijk voor een goede sfeer op school en in de maatschappij.
Voor het invoeren van Kwink werken scholen samen met adviesdiensten. Ze gebruiken ook tools als het emotiewiel en de aardigspreker. Dit maakt het makkelijker om de lessen goed te geven. Leraren spelen een grote rol als mentor en coach. Zo zorgen ze voor een veilige en fijne plek op school. De Kwink-methode helpt om onderwijs in Nederland nog beter te maken. Het zorgt voor een goede mix tussen leren en omgaan met gevoelens.
Alternatieven voor sociaal-emotioneel leren
- De Kanjertraining
- De Vreedzame School
- De Geluksaanpak
Schoolgeluk- De Geluksaanpak
De Geluksaanpak besteedt 40 weken lang aandacht aan een veilig sociaal-emotioneel klimaat door te werken met zes Pijlers. Elke Pijler wordt tussen de vakanties ingevoerd. De aanpak wordt ondersteund door een online platform.
De onderwerpen van de Pijlers zijn: De Start/De Missie; Contact & Verbinding; Erbij horen; Samenwerken & samenspelen; Het Brein & Emotie-regulatie en Afscheid nemen. Kinderen leren sociale vaardigheden aan, krijgen inzicht in gedrag van henzelf en de ander, leren reflecteren op hun eigen gedrag en leren om betere en helpende gedragskeuzes te maken. De werking van het brein bij emotie-regulatie is een prachtig hulpmiddel om leerkrachten te helpen kinderen te reguleren en professioneel te kunnen handelen in pittige situaties.
De Geluksaanpak beschikt over veel ondersteunende materialen en werkbladen, de Geluksposter en de Bomenposter en De rollen van de Roos van Leary4Kids.
www.schoolgeluk.nl