Scholen verbeteren en laten groeien is belangrijk. Dit komt door steeds nieuwe veranderingen in het onderwijs. Een goede leeromgeving helpt leerlingen hun best te doen. Hoe verbeteren we scholen en maken we leren leuker? Welke plannen helpen ons en hoe zorgen we dat leerlingen meer betrokken raken?
Zo gebruikt 75% van de scholen communicatieplannen bij het ontwikkelen. Ook is 60% van de leraren echt betrokken bij het verbeteren van de school. Het is belangrijk om innovatief te denken en plannen te maken voor blijvend succes. Denk aan doelen stellen en zwakke en sterke punten beoordelen.
Onderzoek toont aan dat 85% van de leerlingen beter leert in een stimulerende omgeving. Dit laat zien hoe belangrijk het is een school te maken waar leerlingen zich betrokken voelen. Met slimme strategieën kunnen scholen positieve veranderingen aanbrengen. Zo kunnen ze langdurig succesvol worden in het onderwijs.
Wat is schoolontwikkeling?
Schoolontwikkeling gaat over het steeds beter maken van scholen. Dit omvat beter onderwijs, betere schoolgebouwen en de groei van leraren. Het ministerie van OCW heeft benadrukt hoe belangrijk digitale veiligheid is. Ze willen investeren in het beschermen van informatie en privacy op scholen.
Dit betekent dat scholen nieuwe manieren moeten vinden om met digitale problemen om te gaan. Zo kunnen leraren en ICT-coördinatoren beter hun werk doen. De PO-Raad zegt dat nieuwe leraren beter voorbereid moeten zijn. Dat is nodig voor blijvende verbeteringen in hoe we lesgeven.
Goed kunnen omgaan met de klas is hierbij heel belangrijk. Dit zorgt namelijk voor een fijne en werkende leeromgeving.
- Vanaf 18 september kun je als school geld krijgen voor digitaal leren. Dit is een voorbeeld van hoe onderwijs vernieuwt.
- De School-CERT hotline helpt scholen gratis met online gevaren. Dit laat zien dat we veiligheid online serieus nemen.
Schoolontwikkeling houdt ook rekening met wat nu belangrijk is in onderwijs. De PO-Raad en VO-raad praten over thema’s zoals AI en digitale vaardigheden. Deze onderwerpen vragen om goede kennis, maar ook om regels in de klas.
Oude en nieuwe lesmethoden moeten samen gebruikt worden. Dit helpt leerlingen zowel de basis als digitale vaardigheden te leren. Scholen die vanaf 1 augustus 2024 aan bepaalde eisen voldoen, krijgen misschien extra geld. Dit laat zien dat vooruitgaan op school teamwork vraagt.
Kenmerken van succesvolle basisscholen
Succesvolle basisscholen hebben kenmerken die helpen bij het creëren van een fijne leerplek. Inspecteurs zien dat leiderschap heel belangrijk is in scholen die goed presteren. Goed leiderschap betekent dat ideeën goed worden overwogen voordat ze worden uitgevoerd.
Een goede leeromgeving is super belangrijk. Het richt zich op belangrijke vakken zoals lezen, taal en rekenen. Hoge verwachtingen en duidelijke doelen leiden tot goede prestaties. Er is eenheid in de manier van werken door de hele school.
Schoolplannen en jaarplannen zijn heel belangrijk in deze scholen; ze zijn niet alleen voor de vorm. Deze plannen helpen scholen om steeds beter te worden. De PDCA-cyclus, die staat voor plannen, doen, controleren, en aanpassen, speelt hier een grote rol in.
Regels in de klas zorgen voor respect en een prettige sfeer. Een veilige en vertrouwde omgeving is nodig zodat iedereen van elkaar kan leren. Leraren werken samen in speciale groepen en teams. Dit maakt hun betrokkenheid bij het verbeteren van de school groter.
Volgens onderzoek van McKinsey & Company (2020) is leiderschap super belangrijk voor goede scholen. Leraren spelen een actieve rol. Hun deelname zorgt voor een positieve plek waar iedereen zich kan ontwikkelen.
Strategische planning voor schoolontwikkeling
Het strategisch plannen vereist inzicht in de huidige en toekomstige situatie van een school. Een goed plan houdt rekening met organisatie en onderwijsleersituatie. Het doel is om een kwalitatieve leeromgeving te maken door middelen en doelen slim af te stemmen.
Elke vier jaar checkt de Onderwijsinspectie scholen en hun schoolbesturen. Ze kijken hoe goed scholen hun eigen kwaliteit beoordelen. Dit beoordelingsproces helpt om beleid en jaarplannen te maken.
In 2025 komt er een nieuwe module voor informatiebeveiliging en privacy voor scholen. Dit is gemaakt met Privacy op School. Scholen kunnen hiermee beter en veiliger plannen maken.
Schoolbesturen krijgen via een systeem alle data die ze nodig hebben voor hun rapportages. De bevindingen uit deze rapportages gebruiken ze dan in hun plannen. Dit zorgt voor een steeds beter wordende onderwijskwaliteit.
De strategische beleidsagenda van 2016 tot 2020 zette belangrijke stappen. Een evaluatie in 2019 liet zien dat er veel was verbeterd. Nu wordt er ook gekeken naar digitale vaardigheden in het onderwijs.
Het doel van strategische planning is een dynamische en inclusieve leeromgeving. Door vooruit te denken en actie te ondernemen, verbeteren scholen voortdurend. Zo creëren ze een motiverende plek voor hun leerlingen.
Innovatieve lesmethoden en technieken
Onderwijsinnovatie is erg belangrijk vandaag de dag. Een bekend voorbeeld is ervaringsgericht onderwijs, dat nu erg populair wordt. Onderzoekend en ontwerpend leren zijn belangrijk in het basisonderwijs. Deze manier van leren maakt leerlingen actiever en enthousiaster.
Deze methodes maken leerlingen creatiever. Ze leren anders te denken. Groepsprojecten helpen bij het verbeteren van samenwerken en communiceren. Dit is heel belangrijk in onze wereld. Leerlingen leren ook beter met digitale hulpmiddelen en apps.
Reflecteren op wat je leert is erg nuttig. Het helpt leerlingen begrijpen hoe ze het beste kunnen leren. Het gebruik van onderzoekend en ontwerpend leren vraagt wel om een goede aanpak en hulp van leraren. Studies tonen aan dat deze aanpak echt werkt om beter te leren.
In ervaringsgericht onderwijs is de leraar meer als een coach. Hij past zijn aanpak aan op wat leerlingen nodig hebben. Kennisrotonde (2021) zegt dat deze manier van lesgeven leerlingen nieuwsgieriger maakt. Daarom krijgt het meer aandacht. Deze methodes kijken naar het hele leerproces, niet alleen de uitkomst.
Scholen moeten projecten zoals experimenten en onderzoeken doen. Zo kunnen leerlingen oefenen met wat ze leren. Ze ontdekken hun talenten. Dit maakt leren veel leuker en interessanter.
Scholen kiezen zelf hoe ze deze methodes gebruiken. Ze hebben nu meer vrijheid om innovatief te zijn. Scholen kunnen zo beter inspelen op wat leerlingen nodig hebben en willen.
Uit onderzoek blijkt dat ook in Nederland scholen innoveren in onderwijs. Dit kost tijd en moeite, maar door samen te werken, helpen scholen elkaar vooruit. Zo ontstaat de beste leeromgeving voor leerlingen. Dit maakt scholen en klassen gelukkiger.
Het belang van professionele ontwikkeling
Professionele ontwikkeling is heel belangrijk voor het succes in het onderwijs. Studies laten zien dat 38% van de leraren vindt dat hun onderwijs beter wordt door professionele ontwikkeling (Garet et al., 2001). Vooral docent training met actieve opdrachten werkt goed, dit blijkt uit 90% van de programma’s (Darling-Hammond et al., 2017).
Als leraren samenwerken, zien we dat leerlingen het beter doen. Er was een 21% verbetering in prestaties te zien (Vescio et al., 2008). Maar, 70% van de leraren zegt niet genoeg professionele ontwikkeling te krijgen (Desimone, 2009). Dit laat zien dat we betere programma’s nodig hebben die vaker worden aangeboden. Lesstudies helpen 60% van de leraren hun onderwijs te verbeteren (Willems & Van den Bossche, 2019).
Goede samenwerking door professionele leergemeenschappen leidt tot 25% meer teamwork tussen leraren (Opfer & Pedder, 2011). En 80% van de leraren in lange programma’s meldt betere lesmethodes (Yoon et al., 2007). Toch heeft 57% geen training gehad in hun specifieke vakgebied (Scheerens, 2009).
Professionele ontwikkeling moet genoeg tijd krijgen om effectief te zijn. Programma’s langer dan 14 uur helpen echt, met een groot positief effect (Guskey, 2000). Leraren die focussen op hun vakgebied zien 45% betere resultaten bij leerlingen (Darling-Hammond & McLaughlin, 2011).
In Europa doet 60% van de leraren aan professionele ontwikkeling (Scheerens, 2009). En 72% wil graag meer samenwerken (Meirink, 2007). Maar tijdgebrek is een groot probleem voor 55% van de schoolleiders (Wildy & Louden, 2000).
Het belang van goede training en gemeenschappen voor leraren is groot. Er moet genoeg tijd, middelen, en steun zijn vanuit de school. Zo groeien niet alleen de leraren, maar verbetert de hele school.
Leerlingbetrokkenheid verhogen
Het is heel belangrijk om leerlingen actief te betrekken bij school. Als leerlingen meedenken over schoolbeleid en beslissingen, worden ze enthousiaster. Dit maakt hun schooltijd leuker en ze doen het vaak beter op school. Ook helpt het om een fijne sfeer op school te creëren. Zo leren leerlingen en personeel goed samen te werken.
Om leerlingen meer te betrekken, kun je leerlingenraden opzetten. Die raden laten leerlingen meepraten over belangrijke schoolzaken. Ook helpt het als leerlingen hun mening geven door enquêtes. Die meningen kunnen scholen gebruiken om dingen te verbeteren.
Leerlingen kunnen ook helpen bij het maken van het lesprogramma. Hierdoor sluit wat ze leren beter aan bij wat ze leuk vinden. Dit maakt leren niet alleen leuker, maar ook effectiever. Het is ook goed als leerlingen leren hoe ze beslissingen kunnen maken. Zo doen ze meer mee en voelen ze zich meer betrokken.
Het is belangrijk om te vieren wat er goed gaat met leerlingbetrokkenheid. Een manier om dit te doen, is door samen doelen te stellen en te kijken hoe je kunt verbeteren. Dit maakt leerlingen enthousiaster en zorgt dat ze meer willen doen op school.
Een goed voorbeeld is de leerlingarena. Daarin geven leerlingen in korte sessies hun mening. Het is goed om dit regelmatig te doen. Zo blijft de school zich verbeteren. En het helpt om de leeromgeving steeds motiverender te maken.
Effectieve communicatie binnen de school
Effectieve schoolcommunicatie is heel belangrijk. Het helpt een positieve sfeer op school te bouwen. Het verbindt leerkrachten, leerlingen, en ouders met elkaar. Door een toename in duo-banen en complexiteit is duidelijke communicatie essentieel. Goede communicatie zorgt voor meer teamwork onder leraren en meer betrokkenheid van ouders. Dit leidt dan weer tot betere prestaties. Schoolgeluk biedt verschillende teamtrainingen aan (Disc training, 3D training, Leary training), deze trainingen helpen de communicatie en veiligheid in schoolteams verbeteren.
De gedachte dat een leraar alleen heerst over de klas is verouderd. Nu is er meer samenwerking en regelmatig overleg. Onderzoek wijst uit dat open vragen stellen helpt om meer informatie in gesprekken te krijgen. Dit maakt de communicatie effectiever. Het is belangrijk om deze communicatievaardigheden te oefenen, net zoals je een instrument leert bespelen.
Workshops van Schoolgeluk in communicatie bieden praktische oefeningen. Ze maken de koppeling tussen theorie en praktijk. Deze workshops willen positieve interacties tussen leraren en leerlingen verhogen. Dit versterkt het vertrouwen, de motivatie, en de zelfstandigheid van leerlingen. Vaardigheden zoals actief luisteren, empathie, geduld, en effectief omgaan met stiltes worden benadrukt.
De communicatie op scholen verbeteren kan het werkklimaat veel beter maken. Door in te zetten op goede schoolcommunicatie en ouderbetrokkenheid te verhogen, creëren scholen een omgeving waarin zowel leerkrachten als leerlingen het beste uit zichzelf kunnen halen.
Ondersteuning
Het verbeteren van scholen kan lastig zijn. Gelukkig is er veel hulp beschikbaar. Het schoolontwikkelingstraject 2024 – 2025 biedt gratis begeleiding. Meer dan 200 scholen hebben al met succes meegedaan. De deadline om je aan te melden is 26 april 2024. Scholen moeten ten minste twee mensen inschrijven, inclusief de schoolleider. Deze deadline voor inschrijving is inmiddels helaas verstreken.
Dit traject helpt scholen zich verder te ontwikkelen. Het is een proces dat steeds doorgaat. Scholen kunnen van elkaar leren door ervaringen te delen. Experts en praktische tools helpen ook mee.
De Onderwijsraad, opgericht in 1919, geeft adviezen over onderwijsverbetering. Zij stellen voor om jaarlijks €340 miljoen uit te geven aan onderzoek en ontwikkeling. Dit geld wordt gedeeld door scholen en de overheid. Dit advies helpt bij het verbeteren van het onderwijs op lange termijn.
Dankzij deze hulp krijgen scholen een sterke basis voor verbetering. Ze leren meer over veranderingsprocessen. Ook kunnen scholen hun netwerk uitbreiden. Dit maakt het delen van ervaringen en advies makkelijker. Samen werken we aan een betere toekomst voor onze leerlingen.