Ouders zijn erg belangrijk voor de zelfregulatie van hun kinderen. Dit is nodig voor succes op school, zeker bij jonge kinderen. Studies laten zien dat kinderen uit armere gezinnen vaak minder zelfregulatie hebben. Dit kan leiden tot meer kansen op schoolachterstanden.
Het breindeel dat emoties en gedrag beheerst, is bij jonge kinderen nog in ontwikkeling. Ze vinden het soms lastig om hun gevoelens en gedrag te controleren. Hulp van ouders kan hier echt bij helpen. Activiteiten zoals puzzelen, muziek maken en blokken bouwen bevorderen zelfregulatie. Deze spelletjes leren kinderen om geduldig te zijn en om te gaan met frustratie.
Het benoemen van emoties werkt ook goed. Als een ouder zegt, “Ik zie dat je boos bent,” dan leert het kind zijn gevoelens kennen. Het is goed als ouders hun hulp minder maken als het kind beter wordt in zelfregulatie.
Ouders kunnen door deze activiteiten de emotionele ontwikkeling van hun kind verbeteren. Dit draagt bij aan een gelukkiger schoolleven voor het kind.
Wat is zelfregulatie?
Zelfregulatie is hoe iemand zijn emoties, gedachten en acties controleert om doelen te halen. Bij kinderen groeit dit vermogen in stappen. Deze stappen zijn voor iedereen hetzelfde, maar het tempo verschilt. Onder zelfregulatie vallen ook metacognitieve vaardigheden als zelfbewustzijn. Deze vaardigheden ontwikkelen zich verder bij kinderen en tieners.
Zelfregulatie is heel belangrijk voor succes op school. Studies laten zien dat het zelfs belangrijker kan zijn dan IQ voor schoolprestaties. Kinderen die goed zijn in zelfregulatie kunnen beter verleidingen weerstaan. Daardoor kunnen ze zich beter op hun werk concentreren, wat leidt tot betere cijfers.
- Bij baby’s van 10 maanden kan kijken al iets zeggen over zelfregulatie later.
- Baby’s van 0-2 jaar hebben veel ouderlijke hulp nodig bij hun emoties en gedrag.
- Van 3-5 jaar ontwikkelen kinderen zelfbewustzijn en empathie, wat zelfregulatie helpt.
- Tussen 6-10 jaar wordt hun zelfbewustzijn en reflectie sterker, wat zelfregulatie bevordert.
Kinderen met zelfregulatieproblemen riskeren psychische problemen. Denk aan eetstoornissen, depressie, antisociaal gedrag en verslaving. Het is dus essentieel dat ouders en leraren snappen wat zelfregulatie inhoudt en hoe het groeit. Actief werken aan deze skills kan kinderen enorm helpen. Dit geldt voor school, maar ook voor gedrag en doorzettingsvermogen in het algemeen.
Waarom is zelfregulatie belangrijk op basisscholen?
Zelfregulatie is heel belangrijk voor het slagen van leerlingen in het basisonderwijs. Het helpt kinderen beter te leren en zich goed te gedragen. Onderzoek laat zien dat zelfregulatie leerlingen wel drie maanden vooruit kan helpen. Dit betekent dat kinderen die goed zijn in zelfregulatie, zowel betere cijfers halen als beter doorzetten.
Het verbeteren van zelfregulatie bij jonge kinderen helpt hen niet alleen nu, maar ook later. Programma’s gericht op zelfregulatie kunnen de leerprestaties met wel vijf maanden vooruit helpen. Bij kleuters is dit effect iets kleiner, ongeveer twee maanden. Dit laat zien hoe belangrijk zelfregulatie vanaf jonge leeftijd is.
Leerkrachten zijn erg belangrijk om kinderen zelfregulatie te leren. Ze helpen kinderen doelen te stellen en te reflecteren op hun gedrag. Met instrumenten zoals vragenlijsten en hulpkaarten, kunnen scholen eenvoudig zelfregulatie bevorderen.
De Geluksaanpak besteed onder Pijler 5: Het Brein & Emotie-regulatie uitgebreid aandacht aan de werking van het brein en zelfregulatie. Ademhalingsoefeningen, de groene (regulatie) hoek en de uitleg van het rode, blauwe en groene brein helpt kinderen enorm met het bevorderen van hun zelfregulatie.
Kinderen uit minder rijke gezinnen hebben vaak extra hulp nodig met zelfregulatie. Dit toont aan hoe belangrijk het is om op school aandacht te besteden aan het bevorderen van de zelfregulatie Zo kunnen we de ontwikkeling van alle kinderen steunen.
Hoe ontwikkelt zelfregulatie zich?
Kinderen leren zichzelf te reguleren in verschillende stadia. Deze zijn belangrijk voor hun denken en voelen. In de eerste fase, de voorbereidingsfase, maken ze plannen en motiveren zichzelf. Ze ontdekken wat ze willen bereiken. Plannen en goed omgaan met tijd zijn hierbij sleutelvaardigheden.
Daarna begint de uitvoeringsfase. Kinderen focussen en gebruiken leerstrategieën om hun doelen te halen. Strategieën zoals verbanden leggen en analyseren helpen hier echt bij. Hattie en anderen toonden aan hoe goed dit werkt voor de leerresultaten.
In de laatste fase, de reflectiefase, evalueren kinderen zichzelf. We leren van Kruger en Dunning dat mensen hun kunnen vaak te hoog inschatten. Het is dus belangrijk om goed na te denken over je prestaties. Reflectie helpt kinderen om beter te worden.
Educatieve methoden die deze vaardigheden aanleren zijn essentieel. Ze helpen bij zelfregulatie. Uit het PISA-onderzoek blijkt dat strategieën beheersen leidt tot betere schoolresultaten. Het GRR-model helpt leerlingen zelfstandiger te worden door ze stap voor stap meer verantwoordelijk te maken.
Kostons en anderen vonden dat bepaalde leerstrategieën de resultaten verbeteren. Motiverende strategieën moeten nog verder onderzocht worden. Het meest effectief is een mix van metacognitieve en cognitieve technieken. Deze ondersteunen het leren en helpen bij het ontwikkelen van zelfregulatie.
Praktische tips voor ouders
Als ouder kun je thuis veel betekenen voor de zelfregulatie van je kind. Zelfregulatie is heel belangrijk voor hun groei. Met de juiste tips kun je veel bereiken. Hier zijn wat handige tips:
- Maak gebruik van routines: Dagelijkse routines helpen je kind te weten wat verwacht wordt. Dit zorgt voor veiligheid en voorspelbaarheid, wat goed is voor zelfregulatie.
- Bied een veilige en stimulerende omgeving: Zorg voor een veilige plek waar je kind kan spelen en leren. Dit helpt hun zelfregulatie.
- Positieve bekrachtiging: Moedig goed gedrag aan met positieve feedback. Dit helpt bij het ontwikkelen van goed gedrag op de lange termijn.
- Leer door voorbeeld: Jij bent het voorbeeld voor je kind. Laat zien hoe je zelf uitdagingen aangaat en eigen emoties beheert.
- Gebruik van vragenlijsten en flexibele aanpak: Programma’s zoals Triple P bieden vaardigheden om zelfregulatie te stimuleren. Vragenlijsten kunnen inzicht geven in wat je kind nodig heeft.
- Wilskracht en geduld: Zelfregulatie is een proces dat tijd kost. Jouw steun en geduld thuis zijn erg belangrijk voor hun ontwikkeling. Wees liefdevol en begripvol.
Deze opvoedtips helpen bij de positieve ontwikkeling van je kind. Ze leggen een sterke basis voor zelfregulatie. Door te ondersteunen bij zelfregulatie, bereid je je kind voor op de toekomst.
Bij De Geluksaanpak horen ook ouderavonden. Daar leren ouders de breinstaten gekoppeld aan gedragsrollen, zodat ze die kennis ook in de opvoeding thuis kunnen toepassen. Schoolgeluk vindt het erg belangrijk om de driehoek ouders-leerling-school zo goed te waarborgen.
De rol van leerkrachten in zelfregulatie
Leerkrachten spelen een grote rol in hoe kinderen leren zichzelf te reguleren. Ze kunnen daarvoor daarvoor speciale methodes gebruiken, zoals de observatielijst Zelfregulatie in het Onderwijs (ZO!). Deze lijst heeft 15 punten die laten zien hoe een leerling zich ontwikkelt. Het helpt leraren een plan te maken dat een half schooljaar duurt.
Het is goed als leraren hun leerlingen observeren en regelmatig evalueren. Ze focussen op hoe leerlingen omgaan met hun impulsen en hoe goed ze opletten. Ook kijken ze naar hoe leerlingen leren, zichzelf begrijpen en met anderen omgaan. Dit helpt leerlingen beter te worden in zelfregulatie, wat heel belangrijk is voor hun groei.
Onderzoek toont aan dat kinderen die zichzelf goed kunnen reguleren, beter zijn in lezen, schrijven en rekenen. Leraren doen meer dan alleen kennis overbrengen. Ze zorgen ervoor dat hun lesmethodes passen bij de leeftijd van de leerlingen. Op scholen die innovatief zijn, en waar leraren meer weten over zelfleren, zien we betere resultaten.
Maar, zelfs op die scholen geven leraren leerlingen vaak te weinig ruimte om zelf te leren. Leraren kunnen technieken zoals hints en ondersteuning gebruiken om te helpen bij lastige vakken zoals rekenen. Een mix van denk- en leertechnieken werkt het best om leerlingen beter te laten leren. Zo kunnen leraren een positieve invloed hebben op hun leerlingen, ver buiten de klas.
Activiteiten ter bevordering van zelfregulatie
Zelfregulatie helpt kinderen hun gedrag, emoties en gedachten te beheren. Er zijn educatieve activiteiten en oefeningen die deze vaardigheden verbeteren. Goede zelfregulatie zorgt voor betere gezondheid en minder werkloosheid later.
Onderzoek wijst uit dat 30 minuten spel per dag de zelfregulatie van kinderen verbetert. Activiteiten zoals puzzelen en muziek maken helpen hierbij. Na een jaar zien we minder hyperactiviteit en agressie bij de kinderen. De Geluksaanpak zet ook ademhalings- oefeningen in voor zelfregulatie en de groene hoek. De groene hoek is een veilig plekje in de klas waar kinderen met behulp van tactiele spulletjes, ademhalingsoefeningen en gevoelsplaten kunnen reguleren. Daarna kunnen ze reflecteren op hun voorgaande gedrag en goede keuzes proberen te maken voor de toekomst.
Zelfregulerend leren op jonge leeftijd verbetert de leerprestaties. Instructies en zelfsturing samen werken het best. Dit toont aan dat een gestructureerde aanpak belangrijk is.
Hier zijn wat zelfregulatie oefeningen voor thuis en school:
- Puzzelen
- Muziek maken
- Hinkelen
- Blokken bouwen
- Touwtjespringen
- Ademhalingsoefeningen
Door regelmatig deze oefeningen te doen, helpen ouders en leraren kinderen emotioneel en cognitief te groeien. Dit zorgt voor betere prestaties op school en een gelukkiger leven.
Signaleren van problemen met zelfregulatie
Het herkennen van zelfregulatieproblemen bij kinderen is uitdagend. Let op bepaalde signalen om ze vroeg te vinden. Zelfregulatie is cruciaal voor de geestelijke gezondheid en ontwikkeling van een kind. Kinderen die niet alert zijn, lijken vaak moe. Ze trekken zich terug en letten niet goed op in de klas. Aan de andere kant zijn sommige kinderen juist te alert. Ze zijn impulsief, hebben driftbuien en vinden het moeilijk om mee te doen met groepsactiviteiten.
Problemen met zelfregulatie verschillen per taak en situatie. Een hoge alertheid is bijvoorbeeld nodig tijdens gymles, maar niet voor het slapengaan. Kinderen met deze problemen vinden drukke plekken vaak lastig. Honger, dorst, te weinig slaap en ziekte kunnen hierop invloed hebben.
Leerkrachten en ouders moeten letten op gedrag dat duidt op zelfregulatieproblemen. Let op kinderen die veel friemelen of snel geïrriteerd zijn. Door samen te werken met gespecialiseerden kan op tijd de juiste hulp geboden worden. Dit richt zich op zowel fijne als grove motoriek.
Er zijn activiteiten die zelfregulatie bevorderen. Acties zoals draaien, springen en rennen werken goed voor de ene groep kinderen. Rustige bezigheden zoals yoga en ademoefeningen hebben een positief effect op andere kinderen. Aangepaste activiteiten verbeteren zelfregulatieproblemen en helpen in de klas.
De invloed van het gezin op zelfregulatie
Zelfregulatie hangt sterk af van hoe het in een gezin gaat. Ouders helpen hun kinderen vaak bij het leren beheersen van zichzelf. Dit is essentieel voor het groeiproces. Van baby zijn tot de tienerjaren, de manier waarop een familie samenleeft, speelt een grote rol. Het is belangrijk dat opvoeders positief gedrag stimuleren en altijd steun bieden.
Tijdens hun eerste jaren leren kinderen hoe ze niet alles meteen hoeven te doen of krijgen. De relatie met hun ouders is hierbij heel belangrijk. Als kinderen groter worden, leren ze beter na te denken voordat ze iets doen. In de tienerjaren worden ze hier nog beter in. Ze kunnen beter opletten en moeilijkere dingen doen, dankzij de steun van hun familie.
Uit onderzoek blijkt dat kinderen die in een fijne thuisomgeving opgroeien het beter doen op school. Ze zijn beter in zelfregulatie dan kinderen die het moeilijk hebben thuis. Gezinsproblemen, zoals ruzies en geldzorgen, maken het voor kinderen lastiger om zichzelf te beheersen. Kinderen die thuis geweld zien, kunnen vaker problemen krijgen met hun gedrag.
Een goede relatie tussen ouders en kinderen kan zelfregulatie verbeteren. Cursussen voor ouders kunnen helpen om nog betere opvoeders te worden. Ze verhogen de kans op een sterk gezinsleven met 60%. Dit laat zien hoe belangrijk opvoeders zijn. Ze moeten betrouwbaar en stabiel zijn om hun kinderen het beste te helpen groeien.
Ondersteuning vanuit de school
Zelfregulatie is erg belangrijk voor kinderen op de basisschool. Het draagt bij aan hun succes op school en daarbuiten. Scholen moeten zich richten op het ontwikkelen van belangrijke vaardigheden. Denk hierbij aan werkgeheugen en cognitieve flexibiliteit.
Leerkrachten vinden het soms lastig de juiste balans te vinden. Hoge eisen van het curriculum kunnen zelfregulatie in de weg staan. Ook kunnen leraren moeite hebben met het stimuleren van zelfregulatie bij beperkte kennis of vaardigheden.
Er zijn stappen om zelfregulatie beter te ondersteunen op school:
- Integratie van zelfregulatievaardigheden in het curriculum en dagelijkse routines.
- Professionele ontwikkeling voor leerkrachten gericht op strategieën om zelfregulatie te bevorderen.
- Gebruik van digitale tools en methoden die zelfregulatie ondersteunen.
- Samenwerking met ouders om een consistent ondersteunend netwerk te creëren.
Een sterke focus op externe sturing kan negatieve effecten hebben. Het is belangrijk voor het beleid om ruimte te geven aan zelfregulatie. Iedereen op school moet hieraan bijdragen. Onderzoek laat zien dat jongens tussen 13 en 15 jaar vaak meer problemen hebben met aandacht en impulscontrole dan meisjes.
Geldtekort kan de ondersteuning van zelfregulatie lastig maken. Het is essentieel dat scholen toegang hebben tot de juiste middelen en trainingen. Dit verbetert niet alleen schoolresultaten, maar verkleint ook de kans op problemen, vooral voor kinderen die extra hulp nodig hebben.
Zelfregulatie en emoties
Zelfregulatie en emoties zijn sterk met elkaar verbonden. Het goed reguleren van emoties is belangrijk. Het helpt bij het maken van slimme keuzes. Kinderen die jong leren met hun emoties om te gaan, doen het vaak beter. Dit heeft een positief effect op school en hun welzijn.
Onderzoek van de universiteiten van Zürich en Mainz toont iets interessants. Korte zelfregulatie trainingen geven leerlingen op de basisschool langdurig positieve resultaten. Kinderen in groep 3 die leerden hoe ze zichzelf konden reguleren, deden het beter. Ze gingen beter om met stress door een hoger emotioneel bewustzijn.
Dit bewustzijn is cruciaal voor goede emotieregulatie. Kinderen die de cursus deden, lazen beter dan degenen zonder de training. Na een jaar bleven hun leesvaardigheden uitstekend. De MCII-strategie (“Mentaal Contrasteren met Implementatie Intenties”) verbeterde ook hun aandacht voor fouten. Dit leidde tot hogere academische scores.
De training had meer voordelen, zoals betere sociale vaardigheden. Kinderen die emoties goed reguleren, maken makkelijker vrienden. Ze hebben ook betere relaties met leraren. Dit maakt leren leuker en verbetert hun sociale vaardigheden. Met behulp van getrainde leraren en goed lesmateriaal zagen ze grote verbeteringen.
Het verbeteren van zelfregulatie en emotieregulatie heeft vele voordelen. Het leidt niet alleen tot betere cijfers, maar ook tot een gelukkiger leven. Het vroeg aanleren van deze vaardigheden heeft grote voordelen voor de samenleving. Zoals de toename van kansen op toelating tot goede middelbare scholen na de training.
Daarom besteedt De Geluksaanpak veel aandacht aan deze onderwerpen.
Toekomstige richtingen voor onderzoek
Zelfregulatie is erg belangrijk in het onderwijs. Het helpt leerlingen beter te presteren op school. Toekomstig onderzoek kan manieren vinden om zelfregulatie te verbeteren bij kinderen van alle leeftijden.
Metacognitieve vaardigheden zijn erg waardevol. Ze helpen leerlingen nadenken over hun eigen denkproces. Innovaties in onderwijs die focussen op deze vaardigheden, helpen vooral kinderen die het moeilijk hebben op school.
Het is nuttig om jonge kinderen al vroeg te leren over hun eigen leerproces. Dit kan hun schoolprestaties verbeteren.
Het onderzoeken van het ‘gradual release of responsibility’ model is belangrijk. Dit model ondersteunt leerlingen in het zelf leren reguleren van hun leerproces.