Het frustreert me gewoon zo. Ik probeer zo om een band met Job te krijgen, maar het lukt me gewoon niet. Ik geef hem complimentjes, een aai over zijn bol. Ik probeer hem te bemoedigen en ik ben super vriendelijk tegen hem. Ik heb het ook al geprobeerd met grapjes, maar daar schrikt hij helemaal van terug. Het lijkt wel of hoe meer ik mijn best voor hem doe, hoe meer hij zich terugtrekt. Ik weet het ook niet meer. Heb jij een tip voor me hoe ik een band met Job kan krijgen. Hoe ik hem echt kan bereiken?
Waarom heb je als leerkracht met het ene kind heel gemakkelijk een band en waarom moet je er bij een ander kind veel meer moeite voor doen? Je neemt als leerkracht natuurlijk altijd jezelf mee; jouw persoonlijkheid, gedragsvoorkeuren en communicatiestijl. Soms matcht die goed bij een kind en andere keren minder.
Je kunt als leerkracht heel taakgericht zijn of juist meer mensgericht. Je kunt extravert zijn aangelegd of juist introverter. Datzelfde geldt voor de leerlingen in je klas. Die hebben ook allemaal een bepaalde voorkeur. Deels is dat ook nog in ontwikkeling, maar extravert of introvert en taak-of mensgericht zijn eigenschappen die vaak al wel zichtbaar zijn. Als een kind een hele andere bedrading heeft als jij als leerkracht, werkt jouw natuurlijke aanpak en stijl soms niet zo goed bij dat kind. Dan is het aan te raden om een andere gedragsstijl in te zetten bij die betreffende leerling.
In bovenstaand voorbeeld probeert de leerkracht op een mensgerichte en extraverte manier contact te leggen met de leerling. Maar deze introverte en taakgerichte leerling ervaart deze benadering eerder als bedreigend en zal zich hierdoor juist verder gaan terugtrekken. Hoe dan wel?
Na mijn Persoonlijkheids Assessment ben ik Job anders gaan benaderen. Ik weet nu dat ik een extraverte en mensgerichte gedragsstijl heb. Door de Kijkwijzer te gebruiken heb ik Job ingeschaald als introvert en taakgericht. Hij is nauwkeurig en precies, hij houdt ervan om geprezen te worden voor zijn werk en detailgerichtheid.
Met deze kennis in mijn achterhoofd ben ik Job anders gaan behandelen. Ik heb zijn werk meer geprezen en heb laten zien dat ik de details in zijn aanpak opmerkte. Ik heb Job ook meer structuur geboden en taakgerichte opdrachten gegeven. Hij mocht mij helpen bij kleine taakjes in de klas. Daar prees ik hem dan voor. Ik heb ook mijn tempo vertraagd als ik met hem sprak en heb hem rustiger benaderd. Deze aanpak heeft echt resultaat opgeleverd. Ik moest wel een beetje geduld hebben, maar nu hebben Job en ik echt een bijzondere band met elkaar. Ik ben heel blij met deze kennis over gedrag en communicatie!
Bij mijn klassenbegeleiding neem ik altijd een Persoonlijkheids Assessment af bij de leerkracht. Dit geeft zoveel inzicht over iemands gedrags- en communicatiestijl. Zo wordt het voor leerkrachten veel beter mogelijk om aan te sluiten bij de persoonlijke behoeftes van hun leerlingen. Met behulp van de Kijkwijzer DISC krijgen leerkrachten dan vervolgens een beeld van de gedragsstijl van de leerlingen in hun groep. Zo wordt de juiste afstemming mogelijk!
De volgende keer weer een verhaal uit de praktijk!