Beste leerkracht, welkom bij Pijler 5 van de Geluksaanpak. Bij deze pijler staat het brein en emotie-regulatie centraal. De kinderen leren hoe hun brein werkt en dat ademhalingsoefeningen en de groene hoek hen kan helpen om tot rust te komen, te reguleren; om terug te gaan naar hun groene brein (de pré-frontale cortex).
De kinderen leren dat er drie ‘breinstaten’ zijn:
Bij deze pijler werken we met de groene of de veilige hoek. De groene hoek is een vast plekje in de klas (inclusiviteit) waarin kinderen kunnen reguleren en vanuit de rode of blauwe breinstaat weer naar de groene breinstaat kunnen terugkeren. Er horen 5 stappen van zelfregulatie bij om de kinderen te helpen tot rust te komen.
Happie de knuffel mag gebruikt worden om lekker mee te knuffelen en om zo te reguleren. De posters van de vier basis-emoties en de vier sjaaltjes helpen daar ook bij. Verder kunnen kinderen tactiele spelletjes en speeltjes gebruiken; pop-its, stress balletjes en dergelijke. En kunnen de kinderen een kleurplaat of een mandala inkleuren of een krasblok gebruiken.
De groene hoek staat altijd onder regie van jou, als leerkracht. De leerkracht bepaalt wanneer het kind er in en weer uit mag. Als de hoek goed loopt, kunnen kinderen er ook zelf naar toe gaan als ze merken dat ze moeten reguleren, maar dat moet jij als leerkracht wel goedkeuren.
Als kinderen merken dat ze naar rood gedrag gaan in de rol van de Leeuw of van de Kat dan is de groene hoek een hele goede en effectieve manier om te reguleren. De kinderen kiezen dan in de rol van de snelle Muis om (te erge) boosheid en eventueel agressief gedrag naar anderen voor te zijn.
Als de kinderen weer rustig zijn geworden, gaan ze weer aan het werk in de klas. Op een moment dat jou als leerkracht goed uitkomt, wordt de situatie na besproken met de betreffende leerling. Stap 5 van de stappen van zelfregulatie wordt dan uitgevoerd. Er wordt dan expliciet aandacht besteed aan het vak gedrag(!)
Maar kinderen mogen ook in de groene hoek als ze verdrietig zijn, zich een beetje down voelen of overprikkeld zijn. De hoek is een plek die veilig moet voelen voor de kinderen en waar ze op een fijne manier leren dat ze gevoel mogen hebben en dat daar ruimte voor is.
In de bovenbouw kun je kinderen ook laten tekenen of schrijven om zo weer grip te krijgen op situaties. Kinderen leren dan dat ze niet hun gevoel zijn, maar dat ze emoties hebben. En dat ze kunnen ontprikkelen en weer terug kunnen naar hun groene brein.
Kinderen mogen gemiddeld tien minuten in de groene hoek. Als het rode brein het helemaal had overgenomen, kan het zijn dat kinderen zo’n twintig minuten nodig hebben om te reguleren.
Zie onder voor de 5 stappen van zelfregulatie en het stappenplan voor de groene hoek.
BOOS heeft iemand iets gedaan of gezegd wat jij niet fijn vond? Iemand ging over je grens?
BANG werd je ergens bang van of heeft iemand iets gedaan of gezegd waar je bang van werd? Voelde je jezelf niet veilig en beschermd?
VERDRIETIG heeft iemand iets gezegd of gedaan waar je om moest huilen of waar je je heel verdrietig door voelde? Je voelde je alleen, niet gekoesterd of je voelde een verlies?
BLIJ voel je je fijn, tevreden en gelukkig. Deel je vreugde met anderen!
Leermoment Op een later moment praat je samen met de leerkracht over wat er gebeurde waardoor je bang, boos of verdrietig werd. Hoe het je lukte om weer rustig en blij te worden. En wat je de volgende keer misschien anders kunt doen.