Ontdek met Maya Bakker positieve groepsvorming hoe je een sterke en harmonieuze klas creëert. Leer haar effectieve strategieën en tips kennen.

De gids van Maya Bakker voor positieve groepsvorming in de klas: strategieën en tips

Om een gezellige en nuttige klasomgeving te creëren, is essentieel. Dat is belangrijk voor het welzijn en succes van leerlingen. Deze blog deelt de inzichten van Maya Bakker. Zij is een bekende expert in onderwijs en groepsdynamiek. We bekijken handige strategieën en tips voor een positieve klas. Plus, we zien echte voorbeelden van Maya Bakker.

Maya Bakker focust op het bouwen van een sterk groepsgevoel en goed klassenmanagement. Ze zorgt ervoor dat elke student zich belangrijk voelt. Door de nadruk te leggen op School-wide Positive Behavior Support (SWPBS), diversiteit te gebruiken en ouders erbij te betrekken, maakt ze een veilige leerplek. Deze gids van Maya  helpt leraren om de groepsdynamiek te verbeteren en een gemeenschapsgevoel te kweken.

Wat is positieve groepsvorming?

Positieve groepsvorming is belangrijk in het onderwijs. Het zorgt ervoor dat elke leerling zich goed voelt in de groep. Het gaat om het bouwen en onderhouden van een gezonde groep waar iedereen goed kan presteren. Als leerlingen zich fijn voelen in een groep, doen ze het beter en is er minder pestgedrag.

Het schooljaar goed starten is belangrijk voor positieve groepsvorming. Al snel denken leerlingen: “Kennen ze mij?”, “Hoor ik erbij?” en “Wie is hier de baas?”. Vroege acties kunnen ervoor zorgen dat iedereen zich veilig en ondersteund voelt in de klas.

Een team, zoals een koor onder leiding van een goede dirigent, kan geweldig samenwerken. Succes is mogelijk is met de juiste samenwerking en verbinding. Goede begeleiders kennen minder problemen en kunnen beter helpen waar nodig.

De film “As it is in Heaven” laat zien dat zonder samenhang, veiligheid en prestatie leiden onder gebrek aan cohesie. Positief gedrag erkent iedereen en waardeert verschillen. Ivo Mijland leert dit bijvoorbeeld met zijn trainingen. Deze trainingen geven leerkrachten tools om positief gedrag in de klas echt te gebruiken.

Kenmerken van een positieve groep

Een positieve groep heeft kenmerken die leerprestaties en welzijn verbeteren. Kenmerken van een succesvolle klas zijn bijvoorbeeld onderling respect. Dit zorgt voor een veilige plek waar iedereen groeit. Belangrijk is ook dat iedereen open kan praten. Zo kan elke leerling vrij zijn mening geven, zonder bang te zijn.

Samen verantwoordelijk zijn is ook essentieel. Als ieder voor zichzelf en de groep zorgt, wordt de groep hechter. Dit maakt de dynamiek positieve groep beter, met meer samenwerking en steun. Humor en elkaar begrijpen maken de sfeer nog beter. Iedereen kan dan zichzelf zijn en uitblinken in wat hij of zij het beste kan.

Positieve groepen zorgen voor betere cijfers en minder pesten. Ouders en leerlingen zijn dan ook tevredener. Er zijn trainingen die leren hoe je dit alles toepast. Ze gebruiken kennis van experts zoals Maslow. Al op de eerste dag de namen van de klas kennen maakt een groot verschil.

Deze kenmerken van een succesvolle klas en dynamiek in een positieve groep zijn heel belangrijk. Leerkrachten die hier goed mee omgaan, krijgen vaak een gelukkigere klas. Het goed afsluiten van het schooljaar is ook cruciaal. Samen terugkijken op leuke momenten maakt de band sterker, ook als de klas uit elkaar gaat.

Rol van de leerkracht

Een leerkracht speelt een sleutelrol in de vorming van de klas. Het gaat niet alleen om lesgeven. Ze creëren ook een plek waar iedereen zich veilig en gesteund voelt. Hoe leerkrachten zich opstellen, heeft veel effect op hoe leerlingen zich gedragen en voelen.

Maya Bakker-de Jong, die meer dan 30 jaar ervaring heeft, zegt dat duidelijke doelen belangrijk zijn. Leerkrachten moeten laten weten wat ze verwachten. Zo bouwen ze een plezierige sfeer in de klas. Zij zijn niet alleen leraren, maar ook voorbeelden voor de leerlingen.

In haar boek, geschreven met Ivo Mijland, staat hoe lesmethoden helpen bij een goede groepsvorming. Er staan tips in zoals energizers en complimentenspelletjes die de sfeer beter maken.

Leerkrachten werken niet alleen met leerlingen, maar ook met andere docenten. Alle leraren moeten dezelfde ideeën delen om alles eenduidig te houden binnen de school.

  • Vorm geven aan duidelijk gecommuniceerde schoolbrede doelen
  • Gebruik maken van consistente onderwijs benaderingen
  • Motiveren door als rolmodel te dienen
  • Bevorderen van positieve interacties met collega’s

Dit idee moedigt ook aan om goed op leerlingen te letten en snel actie te ondernemen als er problemen zijn. Het boek heeft activiteiten voor alle stappen van groepsvorming. Het is nuttig voor nieuwe en ervaren leerkrachten en begeleiders. Door bewust met hun invloed om te gaan, kunnen leerkrachten zorgen voor een fijne sfeer. Dit is de basis voor een gelukkige schooltijd.

Strategieën voor positieve groepsvorming

Het creëren van een positieve sfeer in de klas vereist goed nadenken en slimme technieken. Er zijn handige methodes die leraren kunnen gebruiken. Hierdoor wordt de klas een hechte en blijde plek.

  • Dagelijkse routines: Vastigheid en structuur zijn belangrijk voor leerlingen. Door elke dag dezelfde dingen te doen – zoals samen in een kring zitten – leert iedereen elkaar beter kennen. Zo wordt samen praten en luisteren heel gewoon.
  • Speciale projecten: Samenwerken aan projecten over bijvoorbeeld milieu of kunst maakt de klas sterker. Leerlingen werken samen en leren van elkaar in deze projecten.
  • Maya Bakker’s advies:Met heel wat jaren ervaring geeft Maya Bakker een gouden tip: sta regelmatig stil bij wat er gebeurt in de groep. Reflectiemomenten na samenwerking laten iedereen nadenken over hoe ze samenwerken.
  • Oefeningen en werkvormen: In het “Handboek positieve groepsvorming” staan 25 oefeningen die perfect zijn voor het vormen van een hechte groep.

Deze strategieën helpen leraren een veilige en ondersteunende omgeving te bouwen. Theorie en praktijk mixen zorgt ervoor dat leraren voorbereid zijn op klasuitdagingen.

Het creëren van een veilige omgeving

Het maken van een veilige klas is superbelangrijk voor positieve groepsvorming. Dit start al bij het eerste moment dat je elkaar ontmoet. Mentor zijn betekent die kritieke momenten pakken om veiligheid te boosten. Een simpele blik of persoonlijk welkom kan al een groot verschil maken.

Als veiligheid een pijler is in de klas, voelen leerlingen zich vrij. Ze durven nieuwe dingen te proberen en fouten te maken. Dit komt omdat de leerkracht duidelijke regels stelt, waardoor iedereen zich op zijn gemak voelt.

Ook praktische oefeningen helpen bij het creëren van veiligheid. Laat leerlingen in kleine groepen bespreken wat zij belangrijk vinden. Ze delen verwachtingen en rangschikken de top 8 van uitspraken. Dit stimuleert discussie en legt de basis voor een sterk team.

Een sterke groep betekent betere prestaties en minder pesten. Als de klas zich veilig voelt, gaat alle aandacht naar leren in plaats van sociale zorgen. Dit is cruciaal voor het welzijn en succes van elke leerling, het hele jaar door.

Gebruik van diversiteit

Diversiteit in de klas brengt veel voordelen met zich mee. Het waarderen van verschillen maakt de leerervaring rijker. Bijvoorbeeld, teams met diverse achtergronden zijn 35% innovatiever.

Inclusief onderwijs begint met speciale lesplannen. Deze plannen houden rekening met iedereen. Zo kunnen lessen iedere leerling aanspreken, wat erg belangrijk is.

Het is ook nodig om een veilige plek te maken voor alle leerkrachten. Duidelijke regels over respect helpen iedereen zich gewaardeerd te voelen. Onderzoek wijst uit dat 67% van de leerkrachten blijer zijn op inclusieve plekken.

Door verhalen van allerlei culturen te delen, leren leerlingen respect voor diversiteit. Kinderen voelen zich meer verbonden met plaatsen die diversiteit waarderen. Dit benadrukt het belang van deze waarden in de klas.

Diversiteit dagelijks integreren bereidt studenten voor op de samenleving. Regels en afspraken gemaakt met de klas moeten focussen op inclusie. Dit zorgt voor sterke klassen waar iedereen zich veilig voelt.

Feedback en reflectie

Feedback en reflectie zijn heel belangrijk in het onderwijs. Ze helpen bij het vormen van een goede groep. Leraren en leerlingen kunnen zo leren en zich verbeteren.

Op OSG Piter Jelles in Leeuwarden werd een belangrijk onderzoek gedaan. Het was tussen januari en april 2013-2014. Daarbij deden 130 studenten mee. Ze leerden veel over interactie en prestaties door feedback.

Leraren zagen hun vaardigheden en motivatie groeien door reflectie. Ze konden hun lessen beter maken. Dit deden ze door feedback van collega’s en leerlingen.

Voor een goede groep moeten leerlingen en leraren elkaar vertrouwen. Feedback en reflectie maken dit sterker. Als leraren openstaan voor feedback, bouwen ze een sterke leeromgeving.

Bewust reflecteren maakt leraren beter, volgens Baart (2010). Het zet de ‘Zone of discomfort’ om in een ‘Zone of challenge’. Zo dagen leraren zichzelf en hun klas uit.

  • Feedback helpt leerlingen om beter te leren.
  • Reflectie laat leraren hun lessen verbeteren.
  • Goede feedback maakt de klas beter en veiliger.

De waarde van goede feedback en reflectie is enorm. Het helpt leraren beter te worden. Ook kunnen leerlingen zichzelf begrijpen en ontwikkelen.

Betrekken van ouders

Ouderbetrokkenheid is heel belangrijk voor het succes van kinderen. Thuis hulp van ouders heeft veel invloed op de ontwikkeling van kinderen. In Nederland zijn ongeveer 2,5 miljoen mensen laaggeletterd. Bijna 18% van de 15-jarigen loopt het risico laaggeletterd te worden. Daarom is de samenwerking tussen ouders en school zo belangrijk.

Erkennen dat ouders partners zijn in de opvoeding is de eerste stap. De cursus ‘Voor jou en je kind!’ helpt ouders hun kinderen thuis beter te ondersteunen. In ten minste zes bijeenkomsten leren ouders hoe ze hun kinderen kunnen helpen met belangrijke woorden en vaardigheden.

VVE-programma’s helpen onderwijsachterstanden te voorkomen en te bestrijden. Deze programma’s moedigen ouders aan om actief betrokken te zijn bij de educatie van hun kinderen. Ouders krijgen tips om thuis een goede leeromgeving te maken.

Het Ei van Columbus-programma is gericht op ouders van jonge kinderen. Het ondersteunt ouders bij het leren van belangrijke woorden en concepten voor school. Dit bevordert een goede samenwerking tussen thuis en school en laat ouders hun positieve invloed zien.

Recent onderzoek met 54 deelnemers, waaronder 33 ouders, laat het succes van ouderbetrokkenheid zien. Een actieve bijdrage van ouders leidt tot betere resultaten en een positievere sfeer voor kinderen. Dit is vooral belangrijk voor gezinnen in diverse situaties of met kinderen die speciale aandacht nodig hebben.

Effectieve ouderbetrokkenheid vereist regelmatige feedback en goede communicatie met de school. Zo voelen ouders zich ondersteund en worden ze meer gemotiveerd om hun kinderen te helpen.

Voorbeelden uit de praktijk

Het leren uit praktijkvoorbeelden van groepsvorming is heel belangrijk. Dit helpt om te zien hoe je een positieve groepssfeer in de klas kan maken. Bij het Nationaal Congres Leerlingbegeleiding in 2013 kwamen meer dan 150 mensen samen. Ze gingen naar workshops over hoe groepen werken en hoe je een goede mentor kunt zijn. Een workshop genaamd “Positieve groepsvorming: Mijn klas is een goede groep!” vond iedereen erg inspirerend. Hier werd het belang van snappen hoe groepen werken benadrukt.

We zien in casestudies dat programma’s zoals ‘Challenge Day’ op middelbare scholen pesten verminderen. Ze zorgen ook voor betere banden tussen de leerlingen. Dit programma laat leerlingen hun verhalen delen en samenwerken. Dit maakt de groep sterker.

Workshops over het delen van kennis helpen ook. Scholen die dit vaak doen, zien dat leerlingen meer samenwerken en betrokken zijn. Deze scholen zagen 30% meer positieve interacties tussen leerlingen en minder conflicten. Dit laat zien dat meedoen aan groepsactiviteiten de leerprestaties, maar ook hoe veilig en sociaal leerlingen zich voelen, verbetert.

Dus, deze voorbeelden en casestudies laten zien hoe goed positieve groepsvorming werkt. Deze strategieën zijn niet alleen theorie, maar werken echt. Leerkrachten die dit gebruiken, maken een betere leeromgeving. Zo helpt het alle leerlingen om te groeien en zich goed te voelen.

 

www.schoolgeluk.nl

Over Andrea

Andrea Reijersen van Buuren is een ervaren onderwijscoach en trainer met meer dan 18 jaar ervaring in het basisonderwijs. Ze is gespecialiseerd in groepsdynamiek, leerkrachtcoaching en directiecoaching en helpt scholen bij het creëren van een veilig en positief leerklimaat. Als oprichter van Schoolgeluk traint en coacht ze leerkrachten, schoolteams en directies om samenwerking en welzijn binnen het onderwijs te verbeteren.

Andrea heeft een post-hbo-diploma Specialist Klassenkracht en is gecertificeerd in DISC en 3D gedragsanalyses. Daarnaast heeft ze zich verdiept in de Roos van Leary, Transactionele Analyse en de onderstroom in teams. Haar expertise ligt in gedragsontwikkeling, sociaal-emotioneel leren en het begeleiden van dynamische groepen.

Naast haar werk in het onderwijs heeft Andrea ook ervaring met coaching buiten het klaslokaal, zoals in de verslavingszorg en jongerenbegeleiding. Door haar brede kennis en praktijkgerichte aanpak weet ze effectief in te spelen op uitdagingen binnen schoolteams en klasgroepen. Haar methodes zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en direct toepasbaar in de dagelijkse onderwijspraktijk.

Met haar trainingen en coachingstrajecten ondersteunt Andrea scholen bij het versterken van teamdynamiek, het verbeteren van communicatie en het ontwikkelen van effectieve strategieën voor gedragsmanagement. Ze wordt door collega’s en directies geprezen om haar praktische en inspirerende aanpak, en haar vermogen om theorie en praktijk moeiteloos te verbinden.