“Juf, er zitten eigenlijk best wel veel brullende leeuwen in onze klas. Daarom zijn er zo vaak ruzies bij ons in de groep”.
Ik werk deze ochtend met de Roos van Leary met deze groep 5. Er is de laatste tijd al veel verbeterd in de groep. De kinderen bemoeien zich veel minder met elkaar en weten het verschil tussen helpen en bemoeien nu al best goed. Ze zijn ook veel beter aan het samenwerken, de groep is bezig steeds meer een team te worden.
STORM-kaart
Alleen kan de groep nog niet zo goed ruziemaken en conflicten oplossen. Misschien denk je nu: “Ruziemaken is toch nooit goed? Hoe kun je nu goed ruziemaken? Ruzies en conflicten zijn nu eenmaal een onderdeel van het leven. Daarom kunnen we kinderen maar beter zo vroeg mogelijk op de basisschool leren hoe ze zo goed mogelijk met ruzies en conflicten om kunnen gaan. Ik werk bij mijn klassenbegeleiding met zogenaamde STORM-kaarten. Deze kaarten laten de stappen zien die kinderen kunnen doorlopen als ze een ruzie willen oplossen. Een handig hulpmiddel om in je klas te gebruiken.
De Roos van Leary
De STORM-kaart helpt de kinderen zeker bij het oplossen van een ruzie. Maar deze ochtend wil ik een stap verder gaan met de klas. Hoe kunnen ze ruzies beter voorkomen? Op de grond ligt het kleed, de Roos van Leary, met daarop 8 dierenkaarten. De leeuw, de kat, de aap en de muis liggen aan de linker kant, de ik-afstand kant. De uil, de dolfijn, de hond en het schaap liggen aan de rechter kant van de Roos; de wij-samen kant.
Groen versus Rood
Zolang de dieren in de groene zone blijven, kun je het gesprek met elkaar blijven aangaan. Als je echter opschuift naar de rode zone, wordt het lastig om nog gewoon met elkaar te praten. Je zit dan in je extreme reacties. Die zijn nooit effectief en zullen je niet helpen om je doel te bereiken. De trotse leeuw (groen) wordt dan de brullende leeuw (rood).
Het is opvallend hoe snel en goed kinderen de Roos doorhebben en doorgronden. De klas komt tot de conclusie dat de ruzies voornamelijk worden veroorzaakt door brullende leeuwen-reacties, en dat ze kunnen kiezen voor een andere reactie.
De klas kiest ervoor om te gaan oefenen met het vaker inzetten van de uil en de dolfijn. En ze willen in de groene zone blijven en niet ‘rood reageren’.
De uil en de dolfijn staan aan de wij-samen kant van de Roos en door die reacties te kiezen, hoopt de klas dat de ruzies zullen gaan verminderen. De uil en de dolfijn kiezen ervoor om eerst met anderen te overleggen en naar elkaar te luisteren en de klas denkt dat veel ruzie daarmee voorkomen kan worden. In plaats van brullen kan de klas gaan samenwerken.
Samen met de STORM-kaart en de Roos van Leary gaat deze groep hard aan de slag om als klas nog meer een fijn wij-team te worden!
Wordt vervolgd…