Communiceren in de klas is heel belangrijk. Goede communicatie maakt scholen en klassen leuker voor iedereen.
Neem het Alfrinkcollege. Daar hebben ze regels zoals rustig binnenkomen en de leraar begroeten. Dit leren ze leerlingen in de eerste week. Belangrijk zijn vriendelijkheid en het tonen van begrip en dankbaarheid. Zowel praten als lichaamstaal zijn hierbij sleutels tot succes. Zo blijft tijdens de les ook doorgaan, ook bij het corrigeren van gedrag wordt dit op een goede toon gedaan.
In deze blog lees je hoe je als leraar beter kunt communiceren. Het gaat hierbij ook over het vasthouden aan schoolregels en afspraken en duidelijk zijn over de gevolgen van niet-helpend gedrag. Helder zijn in je verwachtingen en communicatie(!)
John Hattie’s onderzoek in “Visible Learning” benadrukt goede instructie en communicatie. Voor goed leren zijn ook een heldere structuur en veel herhaling nodig.
De Geluksaanpak (zie: www.schoolgeluk.nl) besteedt veel aandacht aan communicatie skills, maar ook aan heldere regels en afspraken en het maken van een Geluksmissie met je groep. Met als doel de sfeer en de veiligheid in klassen te optimaliseren.
Het belang van communicatie in de klas
Communicatie is heel belangrijk in het onderwijs. Als leerkrachten goed kunnen praten met hun leerlingen, wordt leren makkelijker. Ook bouwen ze een sterkere band met elkaar. Scholen bereiden leerlingen voor op de toekomst. Dus, goede communicatie is essentieel voor positieve sfeer en betere prestaties in de klas.
Goede communicatie betekent dat leerkrachten en leerlingen makkelijk vragen en feedback kunnen uitwisselen. Dit maakt dat leerlingen meer betrokken zijn en weten wat verwacht wordt. Studies tonen aan dat betere communicatie de deelname in de klas met 15% verhoogt. Ook hebben leraren 25% minder vaak hoeven ingrijpen. Zo ontstaat een betere leeromgeving.
Daarnaast helpt goede communicatie bij het nemen van beslissingen en het plannen op school. Dit maakt de werksfeer beter. Het zorgt dat iedereen in het team op één lijn zit. Het doel is om iedereen tevreden te stellen: leerlingen, personeel, en ouders.
Communicatie met ouders is ook erg belangrijk. Ouders willen weten hoe het gaat met hun kinderen op school. Dit kan door middel van ouderavonden, nieuwsbrieven, of online platforms. Zo’n connectie tussen school en thuis is belangrijk. Het helpt bij het creëren van een ondersteunende leeromgeving.
Uiteindelijk is communicatie cruciaal voor scholen die willen opvallen. Een sterk communicatieplan is sleutel voor succes. Het trekt meer leerlingen aan. Goede communicatie zorgt voor een positief klimaat in de klas. Dit is nodig voor een effectief leerproces.
Basisprincipes van effectieve communicatie
Het kennen van de basisprincipes effectieve communicatie is super belangrijk voor elke leraar. Een klas waar iedereen zich gehoord voelt, werkt het best. Deze principes zijn heel belangrijk in een veilige klas.
Goede communicatie begint met het delen van wat je ziet, zonder oordeel. Je spiegelt het gedrag dat je ziet. Dit helpt om ruzies en misverstanden te voorkomen. Zo wordt de sfeer in de klas beter. Plus, als je praat over hoe je je voelt, voorkom je beschuldigingen.
Het is belangrijk om open te zijn over je gevoelens. Dit zorgt voor een veilige plek in de klas. Daar kunnen leraren en leerlingen goed opschieten.
Empathie tonen tijdens het luisteren is ook essentieel. Dit zorgt voor respect en begrip. Als leraren echt luisteren, voelen leerlingen zich gewaardeerd. Dit maakt de klas beter.
Duidelijk vragen wat je verwacht, werkt goed. Zo weten leerlingen precies wat ze moeten doen. Dit scheelt veel herhalen.
Plaatjes en schema’s helpen om lastige dingen makkelijker te maken. Als leerlingen ideeën delen, snappen ze moeilijke dingen beter.
Echt goed luisteren zorgt dat leerlingen meer meedoen. Leraren en leerlingen maken zo samen een fijne klas.
Voor een top klas is goede communicatie cruciaal. Met deze tips kunnen leraren de klas verbeteren. En zorgen voor een blijere klas.
De Geluksaanpak (zie: www.schoolgeluk.nl) maakt gebruik van de Geluksboom en de Ongeluksboom om leerlingen inzicht te geven in gewenst en niet-gewenst gedrag en ze duidelijk te maken dat ze elke dag keuzes maken in hun gedrag. Deze poster helpt om met leerlingen te praten over hun gedrag en de keuzes daarbij.
Het creëren van een open communicatiecultuur
Een open communicatiecultuur in scholen boost zowel leerkrachten als leerlingen. Volgens gegevens vindt 85% van de leerkrachten goede communicatie cruciaal voor een sterke schoolcultuur. Beginnen met een Groepsmissie is een goede eerste stap.
Ook alle teamleden moeten actief betrokken zijn voor een open communicatiecultuur. Onderzoek toont aan dat maar 30% van de gesprekken in scholen echte dialogen zijn. De rest is meer discussie. Dat toont hoe belangrijk het is om goed te luisteren. Leerkrachten zeggen dat open communiceren tot betere prestaties van leerlingen leidt (75%).
Samenwerking tussen collega’s is erg belangrijk. 60% van de leerkrachten zegt dat dit essentieel is om onderwijsdoelen te bereiken. Onderzoek toont ook aan dat samenwerking de kwaliteit van het werk met 40% verbetert. Dit benadrukt de waarde van een cultuur waar men openlijk meningen deelt en samenwerkt.
Het is cruciaal dat leerkrachten de gebruikte technologie goed begrijpen. 70% merkt op dat gesprekskwaliteit daalt door meer technische middelen. Het is belangrijk om te bespreken hoe technologie kan helpen zonder de menselijke interactie te schaden.
Het formuleren van een Groepsmissie is ook nuttig. Samen een missie maken zorgt voor een gedeelde visie tussen leraren en leerlingen. Dit draagt bij aan een harmonieuze en effectieve leeromgeving. Het zorgt voor helderheid en versterkt de gemeenschapszin.
Kortom, open communicatie is essentieel voor zowel professionele als persoonlijke groei in het onderwijs. Met actief luisteren, samenwerken en een heldere missie kunnen leerkrachten een succesvolle, verbindende omgeving creëren.
Communicatietools in de klas
Communicatie in de klas is veel veranderd, vooral tijdens de pandemie. Nu maken digitale middelen leren flexibeler en makkelijker toegankelijk. Bij Infowijs helpen ze al meer dan vijf jaar scholen met het inzetten van deze technologie.
Een goede tool moet makkelijk boodschappen sturen naar één leerling of een hele groep. Zo blijven berichten overzichtelijk en raken leraren niet overstelpt met info. Het is ook cruciaal dat de tool werkt met bestaande systemen, om extra werk te voorkomen.
Veiligheid is ook belangrijk. Een tool moet voldoen aan de AVG-privacywetgeving en gegevens veilig binnen de EU bewaren. Integratie met platforms zoals SharePoint maakt het delen van info snel en efficiënt.
Multichannel platforms kunnen iedereen op school bereiken met één systeem. Narrowcastingschermen in de aula of gang zijn perfect om snel nieuws te delen. Alle gebruikers, jong en oud, moeten de tools gemakkelijk kunnen gebruiken.
Visuele content zoals video’s en foto’s trekt de aandacht van leerlingen. Zij zijn al gewend aan platforms zoals TikTok en Instagram. Polls en surveys zijn handig om feedback te krijgen en de sfeer te meten.
Bij het invoeren van nieuwe tools is voortdurende support essentieel. Een vriendelijke en professionele hulp zorgt voor een gladde overgang en succesvol gebruik in de klas. Leerkrachten moeten de tools nuttig kunnen inzetten.
Communicatie met ouders
Goede communicatie met ouders is superbelangrijk voor het welzijn van leerlingen. Als ouders meedoen op school, doen kinderen het beter en vinden ze school leuker. Daarom moet de school zorgen voor sterke banden met de ouders.
Een persoonlijk gesprek aan het begin van het jaar helpt. Dit zorgt voor vertrouwen en een sterke relatie tussen school en ouders. Open en eerlijk zijn over alles zorgt ervoor dat ouders de school vertrouwen.
Als ouders en school goed samenwerken, zijn kinderen gelukkiger. Dit maakt ook het werk voor leerkrachten leuker. Het project “Thuis in de school” wil deze samenwerking verbeteren.
Ouderbetrokkenheid is heel belangrijk, zeker voor ouders in lastige situaties. Dit kan echt helpen in het speciaal onderwijs. Praat met ouders alsof je op hetzelfde niveau staat, dat vinden ouders vaak prettig.
Ken de namen van ouders en kinderen. Dat maakt een groot verschil. Huisbezoeken werken ook goed. Voor ouders die het systeem niet kennen, is dit heel nuttig.
Voor ouders die uit een ander land komen, zijn tweetalige leerkrachten of tolken een goed idee. Als je verwachtingen bespreekt, voelen ouders zich meer betrokken bij hun kind op school.
Probleemoplossende communicatie
Communicatie die problemen oplost is heel belangrijk in het onderwijs. Dit is vooral zo bij het oplossen van conflicten in de klas. Leerkrachten hebben goede communicatie skills nodig. Die helpen om leerlingen goed te begeleiden en een veilige plek te maken om te leren. Empathie is erg belangrijk omdat het leerkrachten helpt. Ze zorgen dat leerlingen zich begrepen en gehoord voelen.
Samenwerken met andere leraren en ondersteunend personeel is net belangrijk. Ze delen informatie en tips om beter te helpen. Flexibiliteit is noodzaak om snel te reageren als dingen veranderen. Ook is goed plannen en organiseren nodig voor het beheersen van tijd en middelen.
Om conflicten in de klas op te lossen, zijn duidelijke regels en afspraken nodig. Dit zorgt voor een veilige en gestructureerde plek voor de leerlingen. Het maakt hen ook gemotiveerder en betrokken. Leerkrachten moeten enthousiast zijn en positief denken. Dit inspireert de leerlingen en maakt een fijne leeromgeving. Veel complimenten geven en humor inzetten is ook erg helpend.
Een positieve sfeer maakt leerlingen meer gemotiveerd en betrokken. Aanpassen van lessen aan de behoeften van de leerlingen is essentieel. Goede communicatie is belangrijk voor teamwork bij het oplossen van problemen. Flexibiliteit helpt bij het omgaan met onverwachte situaties.
Ten slotte, het enthousiasme en de creativiteit van de leerkracht helpen problemen op te lossen. Een positieve mindset helpt obstakels te overwinnen. Zo wordt er een succesvolle leeromgeving gecreëerd.
- Communiceer duidelijk en respectvol met alle betrokkenen.
- Stel empathie centraal in het begrijpen van leerlingen en collega’s.
- Werk samen met andere leerkrachten en ondersteunend personeel.
- Wees flexibel en organiseer efficiënt om veranderingen aan te kunnen.
- Creëer een positieve en veilige leeromgeving door duidelijke regels en afspraken te hanteren.
Differentiatie in communicatie
Communicatie aanpassen helpt om beter te leren. Op een bijeenkomst werd besproken hoe dit kan bij rekenen op basisscholen. Leraren vinden het vaak moeilijk om hun lessen aan te passen aan elke leerling. Een project genaamd GROW heeft een training ontwikkeld die leraren helpt.
Om goed te kunnen differentiëren, zijn een positieve sfeer en open gesprekken op school nodig. Differentiatie verbeterde de rekenresultaten, vooral van leerlingen die moeite hebben met rekenen. Een tweede bijeenkomst keek naar hoe dit werkt in alle soorten onderwijs.
Onderzoek uit andere landen laat zien dat steun van schoolleiders belangrijk is. Maar als er niet goed wordt gedeeld wat werkt, en als de training tekortschiet, wordt differentiëren moeilijk.
Er is nog een manier, die leerlingen uitdaagt om na te denken, zowel de sterke als de zwakkere. Het is lastig om deze methoden te starten, maar ze zijn er wel. Met de juiste aanpak kunnen leraren zonder veel voorbereiding toch goed differentiëren. Dit maakt het onderwijs beter voor iedereen.
Non-verbale communicatie
Non-verbale communicatie is heel belangrijk in het klaslokaal. Ongeveer 80 procent van wat we communiceren, doen we zonder woorden. Dit betekent dat onze lichaamstaal sterk beïnvloedt hoe leerlingen ons begrijpen.
De lichaamstaal tussen leraar en leerling verschilt per situatie. Sommige leerlingen vinden het fijn als je dichtbij staat, anderen niet. Het is belangrijk om goed op hun signalen te letten en je gedrag hieraan aan te passen.
Als een leraar te veel beweegt, kan dat de klas onrustig maken. Maar stil staan, met je voeten stevig op de grond, geeft juist rust. Handgebaren helpen om je woorden kracht bij te zetten. Gevouwen armen kunnen een gesloten indruk maken.
Goed oogcontact maken is ook heel belangrijk. Het laat leerlingen zien dat je ze ziet en houdt hun aandacht vast. Maar oogcontact vermijden kan onzeker overkomen. Denk aan leerlingen met autisme; zij vinden non-verbale signalen vaak lastig.
Bij online lessen is non-verbale communicatie extra belangrijk. Het is moeilijker te zien via een scherm. Daarom moeten online lessen goed gepland en direct zijn. Een moment van stilte kan online snel ongemakkelijk voelen.
Een open houding kan lessen beter maken. Maar een gesloten houding heeft het tegenovergestelde effect. Expressieve gezichtsuitdrukkingen helpen je boodschap te versterken. Soms is een serieuze blik beter bij moeilijke onderwerpen. Gebaren laten enthousiasme en energie zien, maar kunnen ook te veel zijn.
Communicatie in groepsactiviteiten
Communicatie in groepen stimuleren is super belangrijk. Zo groeit de teamgeest in de klas. Als leerlingen in kleine groepjes werken, verbetert dit hun praten en samenwerken. Groepjes van vier tot acht zijn het beste voor klassenactiviteiten. Zo doen leerlingen actief mee en leren ze van elkaar.
Activiteiten zoals interactief voorlezen werken goed. Een volwassene helpt de kinderen dan, wat goed is voor hun woordenkennis en lezen. Sessies van vijftien tot dertig minuten zijn het best om iedereen mee te krijgen. Door samen te werken, leren de leerlingen meer en ontwikkelen ze hun taal beter.
Het is ook belangrijk om open te zijn in hoe we met elkaar praten. Verschillende zitplekken en een goed ingerichte klas kunnen helpen. Leerlingen leren dan beter communiceren. Wacht even na het stellen van een vraag. Dit helpt leerlingen dieper na te denken en hun taal verbetert.
Kinderen die meedoen aan deze activiteiten leren veel, soms wel een paar maanden extra in een jaar. Dit laat zien hoe effectief deze methoden zijn. Door communicatie en samenwerking te verbeteren, wordt de sfeer in de klas beter. Dit maakt leren leuker voor iedereen.
Reflectie op communicatie
Communicatie reflecteren is erg belangrijk in het leerproces. Vooral in groep 4 en 5 zien kinderen het verschil tussen horen en begrijpen. Ze leren hun eigen communicatie beoordelen. Dit maakt hun communicatie beter.
Kinderen leren door reflectie verborgen patronen in gesprekken herkennen. Ze ontdekken hoe ze gesprekken kunnen sturen. Rollenspellen en nabesprekingen helpen hen te zien hoe hun woorden anderen beïnvloeden. Dit maakt duidelijk hoe je goed communiceert.
De Geluksaanpak (zie : www.schoolgeluk.nl) werkt veel met het verbeteren van communicatie skills door middel van de (dieren)rollen van de roos van Leary4Kids en veel rollenspel.
Kinderen leren argumenteren met zinnen als “ik vond het een mooi verhaal, omdat…”. Ze leren ook te reageren op andermans mening. Dit verbetert hun communicatie en evaluatievaardigheden.
In groep 7 en 8 leren ze communicatie aan te passen aan hun doel. Ze stellen criteria op voor goed taalgebruik. Het verschil tussen formeel en informeel praten wordt ook geleerd.
Studies wijzen uit dat actieve reflectie kinderen helpt. Ze worden beter in groepsgesprekken en presentaties. Ze beoordelen hun eigen spreken en dat van anderen.
- Leerlingen evalueren hun eigen taalgebruik en dat van anderen.
- Reflectie helpt verborgen gesprekspatronen te herkennen.
- Rollenspellen helpen de effecten van verschillende communicatiestijlen te begrijpen.
Reflectie op communicatie is dus heel waardevol. Het maakt kinderen klaar voor echte gesprekken. Ze groeien uit tot effectieve en invoelende sprekers.
Opleiding en training voor leerkrachten
Een opleiding communicatie leerkrachten verandert veel in de klas. Het verbetert hoe leraren praten met leerlingen, collega’s en ouders. Dit soort training maakt scholen en klassen gelukkiger.
Bij Hogeschool KPZ kun je bijvoorbeeld zo’n training volgen.
Springest.nl biedt ook veel trainingen aan. Ze hebben veel opties. Door reviews kunnen leraren de beste kiezen. Deze cursussen zijn een goede investering voor leraren en de hele school.
Schoolgeluk (zie: www.schoolgeluk.nl onder trainingen) biedt ook trainingen en workshops aan om de communicatie skills van leerkrachten en schoolteams te verbeteren.
www.schoolgeluk.nl