Blog

Er liggen allermaal tijdschriften op de tafels en de kinderen zijn heerlijk bezig met  het zoeken en  knippen van plaatjes en teksten. De klas maakt een herinneringenmuur met elkaar.  Elk groepje beplakt een groot vel papier met de leukste herinneringen van het afgelopen jaar. Wat hebben ze geleerd? Welke leuke dingen hebben ze gedaan? Wat…

Lees meer

“Juf, er zitten eigenlijk best wel veel brullende leeuwen in onze klas. Daarom zijn er zo vaak ruzies bij ons in de groep”. Ik werk deze ochtend met de Roos van Leary met deze groep 5. Er is de laatste tijd al veel verbeterd in de groep. De kinderen bemoeien zich veel minder met elkaar…

Lees meer

Het frustreert me gewoon zo. Ik probeer zo om een band met Job te krijgen, maar het lukt me gewoon niet. Ik geef hem complimentjes, een aai over zijn bol. Ik probeer hem te bemoedigen en ik ben super vriendelijk tegen hem. Ik heb het ook al geprobeerd met grapjes, maar daar schrikt hij helemaal…

Lees meer

In deze Blog, die het vervolg is van de vorige Blog over het bevorderen van samenspelen en samenwerken, ga ik het hebben over de praktische hulpmiddelen die je als leerkracht kunt inzetten om het samenspelen en het samenwerken te bevorderen. De T-kaarten voor het positief kunnen samenwerken Om het positief samenwerken te bevorderen, kun je…

Lees meer

Rolherkenning “Juf, ik vind het buitenspelen zo echt niks meer aan. Dezelfde kinderen spelen de hele tijd de baas en bepalen alles voor de rest.” Dit was al de derde week dat er steeds kinderen binnenkwamen na het buitenspelen in de pauze met het verhaal dat een aantal kinderen de baas speelden en dat ze…

Lees meer

Vanuit de hoek van het plein observeer ik een groepje jongens uit groep 5 dat met elkaar een potje voetbal speelt. Ze spelen naar elkaar over en geven elkaar zelfs complimenten. Goed zo, Bas, mooie bal! Speel de bal naar mij, ik ga voor ons scoren!, Wij zijn goed, wij zijn goed! Iedereen mag erbij…

Lees meer

Een groepje van vier jongens links achterin de klas lijkt niet erg op te letten tijdens de uitleg van de leerkracht. De grootste jongen van het groepje neemt het voortouw door er steeds doorheen te praten en de andere jongens doen mee. Als de leerkracht het in de gaten krijgt en zegt: “Doen jullie ook…

Lees meer

Vanuit de hoek van de klas heb ik een goed overzicht over de hele groep. Een groepje van vier jongens links  achterin de klas lijkt niet erg op te letten tijdens de uitleg van de leerkracht. Ze seinen naar elkaar en fluisteren tegen elkaar. De grootste jongen van het groepje neemt het voortouw door er…

Lees meer

Een groot, goud geverfd bord hangt duidelijk zichtbaar naast het Digibord. Het is het eerste wat ik zie als ik de klas binnenkom. Bovenaan staat in mooie sierletters geschreven; De 5 Gouden Regels: In onze klas praat er één tegelijk. In onze klas mag je fouten maken. In onze klas praten we met een normale…

Lees meer

Moodboards in de klas Als ik de klas binnenloop, wordt mijn blik meteen naar de achterwand van de klas getrokken. Er staan en hangen allerlei moodboards, een kleurig geheel. Ik lees verschillende woorden; rust, aardig zijn voor elkaar, iedereen hoort erbij, samen, respect, veiligheid, plezier, eerlijkheid, gezellig. De quotes en woorden zijn uit tijdschriften geknipt…

Lees meer