Ontdek strategieën voor het vaststellen van regels in de klas die bijdragen aan een positief leerklimaat en de betrokkenheid van leerlingen verhogen.

Regels & afspraken in de klas: hoe je een positieve en productieve leeromgeving creëert

Het succes van een klas hangt af van duidelijke regels en afspraken. Het is belangrijk deze regels en afspraken goed te communiceren. Zo zorg je voor een fijne en productieve sfeer. Niet alleen de prestaties gaan erop vooruit, ook de relatie tussen leerlingen en leerkrachten verbetert.

Onderzoek wijst uit dat leerlingen beter presteren in een gestructureerde klas. Betrokkenheid bij het opstellen van regels en afspraken verhoogt hun gevoel van verantwoordelijkheid. Ze voelen zich meer betrokken en begrijpen de gevolgen van hun acties beter.

Regels en afspraken zorgen niet alleen voor orde. Ze geven ook veiligheid en structuur. Het PBS-model helpt bijvoorbeeld om positief gedrag te bevorderen. Goede overgangen en duidelijke beoordelingscriteria houden leerlingen bij de les. Dit vermindert de kans op onrust.

In het begin van het schooljaar leg je de basis voor goed klassenmanagement. Het is belangrijk om dan meteen duidelijke verwachtingen en routines vast te stellen. Dit kan met het tienstappenplan van Bennett. Een goede start is essentieel. Het zorgt voor een positief en productief leerjaar waarin elke leerling kan groeien.

De Geluksaanpak start het schooljaar bij ijler 1 met het maken van een Geluksmissie en Geluksafspraken met de klas, dit bevordert de betrokkenheid van de leerlingen enorm.

Het belang van regels & afspraken in de klas

Regels en afspraken in de klas zijn heel belangrijk. Ze helpen om alles goed te laten lopen. Zo’n 70% van de leerkrachten zegt dat duidelijke regels en afspraken een positieve omgeving maken. Dit is omdat regels en afspraken zorgen voor veiligheid en structuur. Dat is belangrijk voor iedereen op school.

Duidelijke regels  en afspraken helpen leerlingen beter te presteren. Wel 85% van de leerlingen zegt dit. Klassen met duidelijke regels en afspraken hebben 40% minder gedragsproblemen. Dit laat zien dat regels en afspraken enorm helpen om rustig en gefocust te blijven en tot leren te komen.

Zonder regels en afspraken zijn leerlingen minder betrokken, zegt 60% van de leerkrachten. Leerlingen kunnen dan snel hun motivatie verliezen. Het is dus echt belangrijk om goede regels en afspraken te hebben en gezamenlijk op te stellen. Zo voelen leerlingen zich mede verantwoordelijk voor een goede sfeer in de klas en wordt leren beter en leuker.

Wanneer leerlingen helpen met de regels, voelen ze zich veiliger. Dit zegt 75% van de leerlingen. Samen regels en afspraken maken zorgt voor een sterk teamgevoel. Het helpt ook als leerkrachten visuele hulpmiddelen gebruiken. Dit doet 50% van hen om alles duidelijk te maken. De Geluksaanpak gebruikt hier onder andere T-kaarten voor; visuele hulpmiddelen om gedragsverwachtingen duidelijk te maken. Denk aan het gebruik van picto’s of foto’s hierbij.

Regels en afspraken moeten soms ook weer veranderen. De situatie in de klas verandert ook. Daarom is het goed om regels en afspraken meerdere keren in het schooljaar opnieuw te bekijken, zeker bij de start en na de kerstvakantie. Zo blijven de regels en afspraken passen bij wat iedereen nodig heeft. 90% van de leerkrachten vindt dit een goed idee. Ze zeggen dat het beter is om problemen te voorkomen.

Als we alles op een rijtje zetten, zien we hoe belangrijk goede regels en afspraken zijn, bij voorkeur samen met de leerlingen opgesteld om hen mede verantwoordelijk te maken voor een fijne en veilige sfeer in de groep. Regels en afspraken zorgen voor een veilige en positieve plek. Zo kunnen leerlingen en leerkrachten het beste uit zichzelf halen.

Basisprincipes van goede klassenregels

Het maken van effectieve klasregels start met duidelijkheid en te voorspellen gedrag. De verhouding tussen beloningen en straffen moet 4:1 zijn. Dit zorgt voor meer positiviteit in de klas.

Onderzoek toont aan dat samen met leerlingen regels en afspraken maken het beste werkt. Zo voelen zij zich betrokken en verantwoordelijk. Regels en afspraken moeten positief gedrag beschrijven. Dit vraagt om een goede mix van theorie en praktijk, en ook leerkracht coaching technieken.

Geduld en consistente houding zijn heel belangrijk voor de leerkracht. Het zorgt voor rust en minder problemen in de klas. Het is ook cruciaal om als leerkracht niet te emotioneel te reageren. Regelmatige feedback en duidelijke leerdoelen zijn essentieel. Wat je aandacht geeft groeit, dus leg veel de nadruk op het positieve en gewenste gedrag. Benoem dat, beloon dat en vier de overwinningen met elkaar!

Voor alle scholen, ongeacht de resultaten, is een rustige klas belangrijk. In scholen met goede resultaten zien ze het als normaal. Maar lage resultaten? Dan is rust een speerpunt. Een goede sfeer in de klas bevordert de leerresultaten. Dit blijkt uit gesprekken met leraren, leerlingen, en schoolleiders. Pas als er rust in een klas is, kan de groep in de ‘performings-fase’ komen; de ‘lekker-kunnen-werken-fase’. Dat komt de resultaten zeer ten goede. En een open relatie met ouders maakt ook een groot verschil.

Betrek leerlingen bij het opstellen van regels & afspraken

Het is erg belangrijk om leerlingen te betrekken bij het maken van regels en afspraken. Door samen de regels en afspraken op te stellen, voelen ze zich verantwoordelijker voor de sfeer in de klas. Je kunt hierbij bijvoorbeeld ook een stembus gebruiken zodat iedereen zijn idee kan geven.

De Geluksaanpak maakt eerst samen met de klas een Geluksmissie; hoe ziet jullie droomklas eruit? Welk gedrag zien we dan wel en wat juist niet? Hoe voel je je in een droomklas? Hoe ziet de omgeving eruit? Hoe helpen we elkaar? Als dat is onderzocht wordt er een missie opgesteld. dat kan in de vorm van een versje of een rap.

Na het opstellen van de Geluksmissie worden de Geluksregels en -afspraken opgesteld. Deze regels en afspraken staan in dienst van de missie. Als we met elkaar een droomklas willen zijn, moeten we ons allemaal aan deze regels en afspraken houden.

We moeten zorgen dat iedereen in de klas zijn mening kan delen. Als iemand moeite heeft met schrijven, kan hij of zij ook mondeling bijdragen. En door positief te zijn in onze regels en afspraken, zoals ‘rustig lopen’, bouwen we een fijne sfeer op.

We kunnen ook een verkiezing voor de beste regels houden. Zo leren leerlingen over democratie. Dit helpt iedereen te begrijpen hoe belangrijk diversiteit is. Er blijven dan ongeveer vijf regels en afspraken over.

Veel scholen hebben een leerlingenraad en dat heeft veel positieve effecten. Leerlingen voelen zich meer betrokken en zijn gemotiveerder. Dit zorgt voor een betere sfeer en minder pesten.

Het is ook goed om duidelijke regels te hebben tegen pesten. Als iedereen meedoet, leerlingen, leraren en ouders, krijgen we een veiliger school. Zo kunnen alle kinderen beter leren en zich prettiger voelen.

Communiceren van de regels & afspraken

Het is erg belangrijk om regels en afspraken goed over te brengen voor een positieve klas. Er zijn slimme manieren om klasregels duidelijk te maken en interessant te houden.

  1. Bespreek de regels en afspraken bij de start van het schooljaar dagelijks kort met de leerlingen. Dit helpt hen betrokken te blijven.
  2. Gebruik een regel-thermometer om te kijken hoe goed de klas het doet. Dit maakt het volgen van de regels leuker.
  3. Maak een klascontract dat zichtbaar is. Het versieren ervan maakt het voor iedereen leuk.
  4. Maak een regelboom met ‘bladeren’ van gekleurd papier. Elke leerling draagt bij aan de boom.
  5. Voeg regels toe aan dagelijkse routines. Zo blijven ze altijd in gedachten.

Gebruik rollenspellen voor praktische oefeningen. Dit maakt leren over regels fun en verbetert de communicatie.

Maak groepskunstwerken die regels uitbeelden. Het bespreken van deze kunst helpt leerlingen de regels te begrijpen.

  1. Gebruik ‘ik-berichten’ in plaats van ‘jij-berichten’. Dit zorgt voor minder verdediging en meer begrip.
  2. Als leerkracht je gevoelens uiten helpt. Bijvoorbeeld zeggen dat het lastig is om te concentreren als er wordt gepraat.
  3. Duidelijk zijn als leerkracht zorgt voor betere naleving van regels.

Non-verbale hints versterken je woorden. Heldere verwachtingen en feedback helpen enorm bij communicatie.

Een begripvolle klas zorgt voor tevredenheid en goede resultaten. Zo draagt goede communicatie bij aan een fijne klas.

Handhaven van de regels & afspraken

Het is heel belangrijk om regels en afspraken ook goed te handhaven in de klas. Dit zorgt voor een fijne en leerzame sfeer. Probeer altijd je vaardigheden als leerkracht te verbeteren. Een goed systeem voor regelhandhaving is hierbij cruciaal. Bij Basisschool De Wonderboom volgen we zeven ‘Gouden Regels’. Alle leerkrachten houden zich hier streng aan. Zo wordt de school een prettigere plek voor iedereen. Op de scholen waar ze De Geluksaanpak gebruiken heeft elke klas vijf Geluksafspraken waar de klas zich aan moet houden. Dit bevordert rust en veiligheid.

Vanaf 1 januari 2024 mogen mobiele telefoons niet meer in de klas. Deze regel moet goed worden nageleefd. Voortgezet onderwijs De Meander laat zien dat vijf duidelijke regels de klas rustiger houden. Goed leerkrachtgedrag en regels naleven gaan hand in hand.

Gedragscodes zijn belangrijk voor een veilige school. Ze gaan over hoe we praten, omgaan met media, en elkaar aanraken. Door deze regels goed uit te leggen, werken leerkrachten en leerlingen beter samen.

Regels werken het beste als iedereen ze steunt. Met games en taakspel.nl kunnen we regels makkelijk bespreken. Leerlingen betrekken bij het maken van de regels kan hun inzet ermee verdubbelen.

Regels consequent toepassen is heel belangrijk. Met de juiste aanpak kan ongewenst gedrag flink verminderen. Bijvoorbeeld, door time-outs goed te gebruiken, kan dit gedrag met 25% afnemen. Een duidelijk verzoek, zoals een stille werktijd van 5 minuten, kan effectief zijn.

Op De Meander worden straffen langzaam opgevoerd. Eerst komt een waarschuwing, dan een kleine straf, en als het moet, verwijdering uit de les. Dit helpt de les soepeler te verlopen, vooral tijdens drukke wisselmomenten.

Positieve bekrachtiging werkt goed. Als leerlingen goed gedrag laten zien, en dat wordt erkend, gedragen ze zich 30% beter. Dit maakt de sfeer in de klas veel fijner.

Regels handhaven vereist geduld en vastberadenheid. Door goed te communiceren en een veilige omgeving te bieden, kunnen leerkrachten problemen vermijden. Zo zorgen ze voor een positieve invloed op het gedrag van hun leerlingen.

Positieve bekrachtiging

Positieve bekrachtiging helpt om een fijne sfeer in de klas te maken. Als leerlingen complimenten krijgen, voelen ze zich goed en werken ze beter. Positive Behavior Support (PBS) moedigt goed gedrag aan met een speciale aanpak voor de hele school. Het gebruik van beloningen in PBS zorgt ervoor dat leerlingen zich gesteund voelen. Dit bouwt een positieve plek om te leren.

Bijna alle leerlingen volgen normale regels binnen TIER 1. Een kleine groep krijgt extra hulp in TIER 2. Nog minder leerlingen, in TIER 3, hebben persoonlijke ondersteuning nodig voor hun gedrag. Leraren zien minder problemen met gedrag en een betere houding bij leerlingen met PBS.

Onderzoek toont aan dat positieve woorden belangrijk zijn voor hoe goed leerlingen het doen. Het beste is om specifieke en vriendelijke feedback te geven. Studies bewijzen dat PBS goed werkt om gedragsproblemen te verminderen, zeker op scholen met veel problemen.

Tokens of punten werken ook goed als beloning. Ze motiveren leerlingen om zich goed te gedragen en de regels van de school te volgen. Het is belangrijk dat feedback helpt bij het leren en zelfstandig worden van de leerling.

De Geluksaanpak werkt met de Geluksmuur; een muur voor complimenten en positieve bekrachtiging van goed gedrag.

Door deze methoden te gebruiken, zorgen leerkrachten voor een betere klas. Het richten op positieve dingen en het helpen bij problemen legt de basis. Dit verbetert de sfeer en het leren in de klas enorm.

Regels aanpassen aan de groep

Aan het begin van het schooljaar regels maken is slim. Aanpassingsvermogen onderwijs speelt hier een grote rol. Samen met leerlingen regels en afspraken aanpassen zorgt dat ze goed passen bij de groep.

Leerlingen kennen al regels van thuis of clubs. Door deze ervaringen te delen, ontstaan betere klassenregels. Minder regels, maar wel duidelijk, helpt iedereen ze te onthouden en te volgen.

Het uitleggen van de gevolgen van regelbreuk is belangrijk. Dit zorgt voor een gevoel van rechtvaardigheid. Creatieve manieren voor het vastleggen van regels maken dat leerlingen actief meedoen. Ongeveer vijf regels is vaak genoeg.

Het is goed om regels regelmatig te herzien, zoals in januari. Dit moet deel uitmaken van voortdurende zelfreflectie van onderwijsprofessionals. Zo blijven regels passend en effectief.

Onderzoek toont dat sommige leerlingen veel meer tijd nodig hebben om te leren. Door hierop in te spelen, ondersteun je iedereen. Het BHV-model gebruiken helpt hierbij.

Doeltreffende methodes, zoals directe instructie, leveren goede resultaten op. Leerkrachten die zich aanpassen en differentiëren, helpen elke leerling beter. Reflecteren en aanpassen is echt noodzakelijk.

Voorbeeldregels voor basisscholen

Een helder schoolreglement is essentieel voor een positieve leeromgeving. Het Stanislascollege (middelbare school) deelt gedragsregels via website en gids. Elke locatie heeft aangepaste huisregels. Dit draagt bij aan de naleving ervan. Enkele voorbeelden zijn:

  • Respecteer de autoriteit van de leerkracht. Leerlingen moeten de regels volgen, maar respectvolle protesten zijn toegestaan.
  • Blijf tijdens de pauze op het schoolplein tenzij anders toegestaan door de surveillerende leerkracht.
  • Verboden om gevaarlijke spellen te spelen; voorwerpen zoals messen en lucifers zijn niet toegestaan op het schoolterrein.
  • Fietsen moeten van de straat tot de fietsopslagplaats en omgekeerd worden gelopen.
  • Spelen is beperkt tot aangewezen gebieden, met name voorbij de fietsopslag en alleen op de tegels.
  • De schoolentree moet vrij blijven voor zowel ouders als kinderen.
  • Afval moet worden weggegooid in de aangewezen gele bakken of containers.
  • Klimmen is alleen toegestaan op aangewezen klimtoestellen; klim niet op brandtrappen, bomen en struiken.
  • Voor peuters en hun ouders is de hoofdentree; andere leerlingen gebruiken hun respectievelijke ingangen.
  • Snacks zijn alleen toegestaan tijdens pauze, en deze regel geldt ook voor leerkrachten.
  • Alle jassen en tassen moeten netjes aan haken in de gang worden gehangen.
  • Leerlingen moeten rustig door de school lopen; schreeuwen, van relingen glijden en rennen zijn niet toegestaan.
  • Ouders worden aangemoedigd om het aantal ongezonde snacks dat kinderen naar school meenemen, te monitoren.
  • De school is niet aansprakelijk voor schade aan eigendommen van leerlingen; markeer persoonlijke spullen met de naam van de leerling.
  • Mobiele telefoons mogen alleen na schooltijd worden gebruikt en moeten tijdens schooluren uit het zicht blijven.
  • Bij binnenkomst in de klas moeten leerlingen direct gaan zitten en zachtjes praten.
  • Leerlingen moeten direct beginnen met eten en drinken bij binnenkomst, met de nadruk op gezonde opties.
  • Lege verpakkingen moeten door de leerlingen mee naar huis worden genomen.
  • Leerlingen zijn verplicht om op te ruimen wanneer hierom wordt gevraagd en vrijwilligers met respect te behandelen.
  • Buiten moeten leerlingen zichtbaar blijven en mogen alleen met zachte ballen spelen om ongevallen te voorkomen.
  • Vechten en ruw spelen zijn strikt verboden op het schoolterrein.
  • De regels voor het speelplein van de onderbouw omvatten het wachten in de rij en het schoonhouden van de speelgebieden.
  • Er mogen maar drie kinderen op een kar en twee op een dubbele fiets, voor de veiligheid in groepsactiviteiten.
  • Er mogen geen voorwerpen aan fietsen, scooters of karren worden bevestigd om ongevallen te voorkomen.
  • Tijdens buitenspelen zijn geen wielen toegestaan wanneer alle klassen buiten zijn, omwille van de veiligheid.

Coachingmethoden, zoals bij De Vreedzame School, zijn key. Ze helpen regels te implementeren en bevorderen sociale vaardigheden. Zo voelen kinderen zich deel van de gemeenschap. ‘Praat het uit’ helpt bij het stellen van duidelijke verwachtingen en het verbeteren van groepsdynamiek.

De Geluksaanpak besteedt veel aandacht aan actie en reactie bij gedrag bij Pijler 2 met behulp van de rollen van de roos van Leary4Kids. Kinderen leren in concrete situaties helpend gedrag te vertonen en tevens reflecteren op niet-helpend gedrag.

Omgaan met overtredingen

Het omgaan met overtredingen in de klas is heel belangrijk voor goed klassenmanagement. Goed management kan gedragsproblemen met tot 30% verlagen. Dit maakt een groot verschil voor hoe leerlingen zich voelen. Maar wat is de beste manier om te reageren op overtredingen? Hier volgen wat tips:

  1. Duidelijke Consequenties: Vertel de leerlingen wat er gebeurt als ze de regels en afspraken niet volgen. Als je consequent bent, luisteren ze beter. Dit werkt 80% beter dan alleen maar vragen of boos worden.
  2. Korte Interventies: De meeste leraren vinden korte ingrepen beter dan lange straffen. Bijvoorbeeld, een leerling even apart zetten werkt vaak snel en goed.
  3. Restorative Practices: Dit betekent dat leerlingen hun fouten goedmaken. Ze leren zo over verantwoordelijkheid. 80% van de leraren zegt dat dit beter werkt dan straffen. De Geluksaanpak noemt dit het herstelrecht; elk gedrag heeft een consequentie, dat betekent dat je fouten moet goedmaken.

Om goed met overtredingen om te gaan, moet je blijven praten met je leerlingen. Check regelmatig hoe het gaat en pas regels aan met hun feedback. Als je regels en afspraken maakt samen met de klas, werken ze 50% beter. Deze strategieën helpen je een veilige en fijne klas te maken. Hierdoor voelen 90% van de leerlingen zich veilig en welkom. En dat is super belangrijk voor goed leren en geluk in de klas.

Instructies voor verschillende situaties

Leraren die goed met verschillende klassensituaties om kunnen gaan, zijn essentieel. Ze helpen bij professionele groei en maken een goede leeromgeving. Elk klaslokaal heeft z’n eigen dynamiek met voorspelbare en onvoorspelbare momenten. Hier zijn wat tips voor effectief klassenmanagement:

  1. Communiceer verwachtingen helder: Bijvoorbeeld, vraag leerlingen hun hand op te steken voordat ze spreken.
  2. Korrelige aanpak: Gebruik non-verbale reacties zoals het aanbieden van een tissue aan een kauwende leerling in plaats van verbale reprimandes.
  3. Positieve bekrachtiging: Belicht eerst positieve gedragingen voordat je corrigerende maatregelen neemt. Dit houdt de motivatie hoog.
  4. Groepsactiviteiten: Essentieel voor comfort en betrokkenheid van leerlingen. Bedenk dat een “stormfase” nodig is voor effectieve samenwerking.
  5. Vermijd confrontaties: Vermijdt machtsstrijd met moeilijke leerlingen. Dit maakt de les soepeler.
  6. Schoolbrede gedragsregels: Gebruik dezelfde gedragsregels op school. Dit brengt structuur voor leerlingen en leraren.
  7. Mentale instelling: Alert en anticiperend zijn vermindert storend gedrag met 40%.
  8. Reflectieve praktijk: Je eigen gedrag evalueren brengt positieve veranderingen in leerlinggedrag.
  9. Natuurlijke leiderschapsstijl: Wees authentiek, zoals een luide stem gebruiken. Dit verbetert je effectiviteit.
  10. Voorbereiding: Goede voorbereiding verhoogt zelfvertrouwen van de docent en het succes van leerlingen.

Onderzoek van Marzano laat zien dat duidelijke regels en routines storend gedrag met 28% verminderen. Ook, effectief gebruik van positieve reacties en preventieve maatregelen verlaagt dit gedrag met 32%. Een balans vinden tussen steunen en sturen en investeren in de relatie met leerlingen, vermindert storend gedrag met nog eens 31%. Dus, als leerkracht moet je werken aan je vaardigheden en situatie-specifieke instructies. Dit leidt tot een effectiever en succesvoller klas voor iedereen.

Evalueren en verbeteren van regels & afspraken

Regels en afspraken nabespreken met de klas is super belangrijk. Het zorgt voor een goede sfeer waar iedereen fijn kan leren. Veel leerkrachten zien dat de juiste manier van evalueren leerlingen beter laat presteren. Ze geven regelmatig terugkoppeling. Hierdoor werken leerlingen tot 30% meer gemotiveerd. Belonen van de klas als ze zich goed houden aan de gemaakte regels en afspraken werkt ook heel goed. Wat je aandacht geeft, groeit(!)

Onderwijscoaching is een grote hulp bij het updaten van regels. Leerkrachten die nieuwe dingen leren over evalueren, zorgen voor meer betrokkenheid in de klas. Ook, als leerdoelen duidelijk zijn, leren leerlingen 40% beter.

Regels controleren moet steeds weer gebeuren. Het is belangrijk samen met leerlingen en andere leerkrachten te praten over de regels en afspraken. Wist je dat goede feedback ook de leerprestaties verbetert met 20%?

Samen regels beoordelen werkt het beste. Als leerlingen meedenken over de regels, volgen ze deze beter op.

Coaching geeft tools en ideeën om regels beter te maken. Door vaak te checken en te veranderen, blijven regels passend. Iedereen voelt zich dan gehoord en gewaardeerd in de klas.

Ondersteuning vanuit Schoolgeluk

Met Schoolgeluk (De Geluksaanpak) in je klas kun je echt een verschil maken. Dit programma helpt bij het bouwen van een fijne sfeer. Het draait allemaal om samenwerken en positief blijven. Hierbij zijn vijf Geluks-regels /-afspraken handig. Bijvoorbeeld: We praten om de beurt, fouten maken is oké, we gebruiken een normale stem, we sluiten niemand buiten en we helpen elkaar.

Leerkrachten leren vanuit De Geluksaanpak bijvoorbeeld werken met de placemat-methode. Kinderen mogen dan meedenken over de klasregels. Iedereen mag iets voorstellen en samen kiezen we de belangrijkste regels uit. Dit maakt kinderen actiever betrokken.

Het regelmatig nadenken over wat goed gaat, is essentieel. Dit houdt de afspraken levend.  Kinderen  leren goede dingen en helpend gedrag te herkennen en complimenten te geven aan elkaar. Zo worden de afspraken, zoals iedereen laten meedoen, echt een deel van de klas.

De Geluksaanpak geeft leerkrachten van begin tot eind tips en tools in handen voor het creëren van een fijn en veilig klassenklimaat met behulp van 6 Pijlers, elke Pijler loopt tussen de schoolvakanties.

Van regels opzetten tot ze naleven en checken hoe het gaat. Schoolgeluk geeft je niet alleen ideeën, maar ook handige tools. Doel is samen een omgeving te maken waarin iedereen zich goed voelt en gelukkig is(!)

Over Andrea

Andrea Reijersen van Buuren is een ervaren onderwijscoach en trainer met meer dan 18 jaar ervaring in het basisonderwijs. Ze is gespecialiseerd in groepsdynamiek, leerkrachtcoaching en directiecoaching en helpt scholen bij het creëren van een veilig en positief leerklimaat. Als oprichter van Schoolgeluk traint en coacht ze leerkrachten, schoolteams en directies om samenwerking en welzijn binnen het onderwijs te verbeteren.

Andrea heeft een post-hbo-diploma Specialist Klassenkracht en is gecertificeerd in DISC en 3D gedragsanalyses. Daarnaast heeft ze zich verdiept in de Roos van Leary, Transactionele Analyse en de onderstroom in teams. Haar expertise ligt in gedragsontwikkeling, sociaal-emotioneel leren en het begeleiden van dynamische groepen.

Naast haar werk in het onderwijs heeft Andrea ook ervaring met coaching buiten het klaslokaal, zoals in de verslavingszorg en jongerenbegeleiding. Door haar brede kennis en praktijkgerichte aanpak weet ze effectief in te spelen op uitdagingen binnen schoolteams en klasgroepen. Haar methodes zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en direct toepasbaar in de dagelijkse onderwijspraktijk.

Met haar trainingen en coachingstrajecten ondersteunt Andrea scholen bij het versterken van teamdynamiek, het verbeteren van communicatie en het ontwikkelen van effectieve strategieën voor gedragsmanagement. Ze wordt door collega’s en directies geprezen om haar praktische en inspirerende aanpak, en haar vermogen om theorie en praktijk moeiteloos te verbinden.