Moodboards in de klas Als ik de klas binnenloop, wordt mijn blik meteen naar de achterwand van de klas getrokken. Er staan en hangen allerlei moodboards, een kleurig geheel. Ik lees verschillende woorden; rust, aardig zijn voor elkaar, iedereen hoort erbij, samen, respect, veiligheid, plezier, eerlijkheid, gezellig. De quotes en woorden zijn uit tijdschriften geknipt…

Groepsmissie in de klas, hoe pak je dat aan?

Moodboards in de klas
Als ik de klas binnenloop, wordt mijn blik meteen naar de achterwand van de klas getrokken. Er staan en hangen allerlei moodboards, een kleurig geheel. Ik lees verschillende woorden; rust, aardig zijn voor elkaar, iedereen hoort erbij, samen, respect, veiligheid, plezier, eerlijkheid, gezellig. De quotes en woorden zijn uit tijdschriften geknipt en op allerlei creatieve manieren opgeplakt en versierd. Er zijn ook plaatjes te zien; een opgeruimde klas met planten in de vensterbank, lachende kinderen die elkaars hand vasthouden, een smiley, een groot rood hart. Ik zie dat hier wordt gewerkt aan de groepsmissie van deze klas.

De groepsmissie verkennen met behulp van moodboards
Deze groep 6 is door middel van de moodboards begonnen met het verkennen van hun groepsmissie voor dit schooljaar. Ze moesten met elkaar bedenken wat voor soort klas ze dit jaar willen zijn. Welke dingen vinden ze belangrijk om het dit jaar fijn met elkaar te hebben in de klas? Wat zou voor hen een ‘droomklas’ zijn? Hoe gaan de kinderen in de groep dan met elkaar om? Welke waarden vinden ze daarbij belangrijk? Wat moet de leerkracht wel en wat juist niet doen?

De moodboards worden uitgebreid met de hele klas bekeken en besproken en op die manier wordt duidelijk wat de kinderen zelf belangrijk vinden om een fijne klas te vormen met elkaar.

Het pad terugkijken met een individuele schrijfopdracht
Naast het maken van de moodboards heeft de leerkracht de groep ook een schrijfopdracht gegeven. De bedoeling is dan dat de kinderen een verhaal schrijven waarin ze terugkijken op het afgelopen schooljaar. Wat hebben ze dit jaar beleefd? Welke leuke dingen zijn er gebeurd? En welke minder leuke dingen hebben plaatsgevonden? Hoe hebben ze de moeilijke dingen opgelost met elkaar? Wat hebben ze nodig om een fijn schooljaar met elkaar te hebben?

Visualiseer de weg de berg op
Verder heeft de klas ook een klassenopdracht gedaan. Ze hebben een grote berg geschilderd, met een pad dat ernaar toe leidt. Het pad naar de top van de berg representeert de reis die de klas dit schooljaar met elkaar gaat maken. Bij de top staan de quotes van de groepsmissie.

Onderaan het pad en langs het pad staan de afspraken die nodig zijn om de groepsmissie te kunnen vervullen. Bijpassende plaatjes erbij maken het een mooi geheel.

Vat de groepsmissie samen in een mooie quote
Nadat de groepsmissie uitgebreid is verkend met elkaar, wordt de kern samengevat in een quote of versje. Bijvoorbeeld; “In onze klas is het fijn en gezellig en kan iedereen goed werken. We hebben respect voor elkaar, iedereen hoort erbij en dat laten we dagelijks merken!”

Positieve groepsvorming op gang brengen
Mijn ondersteuning is gevraagd door de startende leerkracht van deze groep 6. Het is een groep met veel kinderen met verschillende achtergronden en behoeftes. De sfeer in de groep was vorig jaar erg negatief geladen en daarom vroeg de leerkracht vanaf het begin van het schooljaar ondersteuning om de groepsvorming goed op gang te brengen en positief te sturen. Het verkennen van de groepsmissie is hierin de eerste stap. Door deze aanpak betrek je de kinderen actief en maak je ze medeverantwoordelijk voor de groepssfeer en daarmee wordt de kans op een fijn schooljaar met elkaar veel groter!

In mijn volgende blog ga ik in op het vaststellen van de klassenregels aan de hand van de groepsmissie.