Er liggen allermaal tijdschriften op de tafels en de kinderen zijn heerlijk bezig met  het zoeken en  knippen van plaatjes en teksten. De klas maakt een herinneringenmuur met elkaar.  Elk groepje beplakt een groot vel papier met de leukste herinneringen van het afgelopen jaar. Wat hebben ze geleerd? Welke leuke dingen hebben ze gedaan? Wat…

Afscheid nemen

Er liggen allermaal tijdschriften op de tafels en de kinderen zijn heerlijk bezig met  het zoeken en  knippen van plaatjes en teksten. De klas maakt een herinneringenmuur met elkaar.  Elk groepje beplakt een groot vel papier met de leukste herinneringen van het afgelopen jaar. Wat hebben ze geleerd? Welke leuke dingen hebben ze gedaan? Wat waren hoogtepunten?

Een meisje vertelt me, met een grote glimlach van oor tot oor, dat ze het schoolreisje het allerleukste vond van het hele jaar. Ze zijn naar het Archeon geweest en zij zat in de auto bij de juf. Als de kinderen na ruim een uur klaar zijn, hangt de juf de vellen papier op de muur, het ziet er  gezellig uit en ik lees woorden als ‘Superjaar, Chromebooks, Liefste juffen’. De kinderen kijken blij en trots terug op hun schooljaar.

De fase van het afscheid nemen (adjourning)

Wanneer het schooljaar bijna voorbij is, breekt de laatste fase aan: de fase van het afscheid nemen. Dit is de fase waarin de kinderen terug kijken op het afgelopen schooljaar. Hoe hebben we het met elkaar gehad dit jaar? Wat waren hoogtepunten en wat waren dieptepunten. Wat waren de doelen   die we gesteld hadden en hebben we die ook gehaald?

Je gaat als leerkracht samen met de kinderen vorm geven aan de overgang van de oude naar een nieuwe periode. Het is belangrijk om aandacht te besteden aan deze fase in alle groepen, niet alleen in groep 8. De herinneringenmuur, zoals hierboven beschreven,  is een leuk voorbeeld van een manier om afscheid nemen een plek te geven in de klas. Maar er zijn ook nog leuke andere  manieren. Hieronder nog enkele leuke tips!

Tips en ideeën om goed afscheid te kunnen nemen van het schooljaar:

  • Voer klassengesprekken met de klas over het naderende afscheid. Luister hierbij als leerkracht actief naar de gevoelens van de kinderen.
  • Maak een Herinneringsboek. Dit is een variant van de hierboven beschreven Herinneringenmuur. Laat elk kind een A4tje maken met zijn of haar leukste herinneringen van het afgelopen schooljaar. Bundel het vervolgens tot een herinneringsboek en geef het ook die titel. Leg het op de boekenplank voor de laatste 2 weken zodat iedereen er een keer in kan bladeren.
  • Werk met jaarkaartjes; kaartjes met vragen die terugblikken op het afgelopen schooljaar.
  • Terugblik op het jaar- ganzenbord; maak een ganzenbordspel op de vloer; maak witte en gekleurde vakjes; laat bij elk gekleurd vakje een gebeurtenis van het afgelopen jaar vertellen.
  • Herinneringenkistje; laat de kinderen voorwerpen meenemen die een herinnering naar boven brengen van het afgelopen schooljaar. Laat ze erover vertellen en doe het voorwerp in het kistje.
  • Laat de kinderen een tekening maken met mooie momenten van het afgelopen jaar. Het mogen ook symbolen of plaatjes zijn.